Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2009

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 3/11/2009

ΑΝΕΝ

«Tι γίνεται στην ΑΝΕΝ;» έγραφα στη στήλη, το περασμένο Σάββατο, αναφερόμενος στις -ανεπιβεβαίωτες- πληροφορίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας την προηγούμενη ημέρα, σύμφωνα με τις οποίες η ΑΝΕΚ παραχώρησε τις 335.837 μετοχές που κατείχε στην Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Νότου, έναντι πολύ χαμηλού τιμήματος, στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΝ, δικηγόρο, Κυριάκο Σαραβελάκη.

Oυδείς εξ όσων συνομιλήσαμε το βράδυ της Παρασκευής 30 Οκτωβρίου (νομάρχης Χανίων, Γρηγόρης Αρχοντάκης, δήμαρχος Κισάμου, Φρόσω Σκουλάκη, εκπρόσωπος Δήμου Κισάμου στο Δ.Σ. της ΑΝΕΝ, Μανώλης Χουρδάκης) ήταν σε θέση να μας πει τι ακριβώς έχει συμβεί. Διότι, πολύ απλά, δεν γνώριζε. «Δεν είμαι ενήμερος», είχε αναφέρει το μέλος του Δ.Σ. της ΑΝΕΚ, Μανώλης Γαλανάκης.

Δεν κατέστη δυνατόν, τότε, να επικοινωνήσουμε με τον κ. Σαραβελάκη. Χθες το απόγευμα, ωστόσο, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε μαζί του. Τηλεφωνικά. Στόχος η ενημέρωση των μετόχων της εταιρείας. Τουλάχιστον όσων εξ αυτών αγωνιούν για το μέλλον της. Διότι κάποιων άλλων το ενδιαφέρον είναι μηδαμινό ή, στην καλύτερη περίπτωση, περιστασιακό. Δυστυχώς.

Ο κ. Σαραβελάκης μας είπε πολλά. Περισσότερα δεσμεύτηκε ότι θα μας πει αύριο, Τετάρτη, που θα βρίσκεται στα Χανιά για να έχει σειρά επαφών για το ζήτημα της ΑΝΕΝ. Κρατώ τις σπουδαιότερες επισημάνσεις του, που σαφέστατα έχουν ιδιαίτερο δημοσιογραφικό -και όχι μόνο- ενδιαφέρον. Αναλυτικότερα, ο κ. Σαραβελάκης:

• Τόνισε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μία «ύστατη προσπάθεια», που στόχο έχει τη σωτηρία της ΑΝΕΝ. «Προσπαθούμε να βρούμε κάποια λύση, με συνεννόηση, με διαβούλευση για να μη χαθεί η εταιρεία», είπε χαρακτηριστικά.

• Επιβεβαίωσε τις πληροφορίες ότι η ΑΝΕΚ παραχώρησε τις 335.835 μετοχές της ΑΝΕΝ στον ίδιο, ως διευθύνοντα σύμβουλο, χωρίς ωστόσο να γνωστοποιήσει το αντίτιμο όταν ρωτήθηκε. Οι συγκεκριμένες μετοχές είναι «υπό διαχείριση», είπε και πρόσθεσε ότι «οι μετοχές της ΑΝΕΚ, καθώς και οι δικές μου, είναι στη διάθεση όποιου καλόπιστου και ευαίσθητου ανθρώπου επιθυμεί, επιτέλους, να βοηθήσει σοβαρά και έμπρακτα την εταιρεία για να βγει από το αδιέξοδο».

• Επιτέθηκε σε όσους αντιδρούν σε αυτήν την προσπάθεια, λέγοντας ότι «κάποιοι συνεχίζουν να ασελγούν σε βάρος της εταιρείας στα καφενεία» και ότι «θα πρέπει να σταματήσει αυτή η καπηλεία από ορισμένους “πατριώτες”». «Να σιωπήσουν μήπως γίνει κάτι για την εταιρεία», πρόσθεσε.

• Υποστήριξε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΝΕΝ δεν έχει συγκληθεί, από τις 18 Νοεμβρίου 2008 μέχρι σήμερα, επειδή τα τρία από τα τέσσερα μέλη του, που παραιτήθηκαν, δεν αναπληρώθηκαν από τους φορείς που εκπροσωπούσαν. (Ως γνωστόν, μόνο η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων, με απόφαση Νομαρχιακού Συμβουλίου, αναπλήρωσε τον παραιτηθέντα νομαρχιακό σύμβουλο, Μιχάλη Τουλουπάκη με τον επίσης νομαρχιακό σύμβουλο, Μάρκο Κατσουλάκη).

• Σημείωσε με έμφαση ότι «όσοι έμειναν σε αυτό το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΝΕΝ αξίζουν συγχαρητήρια», ενώ αρνήθηκε να πει ποιοι φορείς δεν προχώρησαν στην αναπλήρωση των παραιτηθέντων εκπροσώπων τους.

• Ανακοίνωσε ότι το Δ.Σ. της ΑΝΕΝ θα συνεδριάσει το ερχόμενο Σάββατο, στη 1 το μεσημέρι, στον Πειραιά, και κατά πάσα πιθανότατα θα αποφασίσει τη σύγκληση γενικής συνέλευσης, στη διάρκεια της οποίας αναμένεται να τεθούν όλα τα θέματα που αφορούν την εταιρεία.
Αυτά είπε ο κ. Σαραβελάκης. Εξελίξεις αναμένονται το επόμενο διάστημα. Θετικές, ας ελπίσουμε. Για την εταιρεία και για όσους πίστεψαν σε αυτήν και χρηματοδότησαν, όπως μπορούσε ο καθένας, τα πρώτα της βήματα. Υπενθυμίζω ότι στις αρχές του χρόνου, σε τούτη τη στήλη σημείωνα, μεταξύ άλλων, για την ΑΝΕΝ τα εξής:

«Στις 23 Οκτωβρίου 1998 υπεγράφη το καταστατικό της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Νότου (ANEN). Η δημιουργία της εταιρείας έγινε γιατί η συγκοινωνία μεταξύ των περιοχών της Δυτικής Κρήτης, των Κυθήρων και της Νότιας Πελοποννήσου ακόμα και μέχρι το 1999 ήταν εντόνως προβληματική.

Προβληματική, ζημιογόνος ήταν εξ αρχής και η πορεία της ΑΝΕΝ. Οι κυριότεροι λόγοι ήταν τρεις:
• οι χαμηλές επιδοτήσεις των άγονων γραμμών,
• η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων (ο οικονομικός σχεδιασμός της εταιρείας έγινε με το πετρέλαιο στα 16 δολάρια το βαρέλι και τα καύσιμα έφτασαν το περασμένο καλοκαίρι να πωλούνται στα 150 δολάρια το βαρέλι).
• η μη στήριξη της εταιρείας και γενικότερα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κρήτης με Κύθηρα και Πελοπόννησο από την Κίσαμο και την ευρύτερη περιοχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο διάστημα κάθε έτους το πλοίο ταξίδευε σχεδόν άδειο. Είναι, επίσης, γνωστό ότι αρκετοί είδαν εχθρικά την εταιρεία από το ξεκίνημά της».

Σήμερα, οφείλω να προσθέσω τούτο: Το ατύχημα του πλοίου «Μυρτιδιώτισσα» στα Κύθηρα έφερε την ΑΝΕΝ λίγο πριν το χείλος του γκρεμού, αφού η εταιρεία, σύμφωνα με πληροφορίες, αναγκάστηκε να δαπανήσει 1,5 εκατ. ευρώ περίπου για την προφύλαξη των επιβατών και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αλλά και για την αποκατάσταση του ρήγματος.

Στον... γκρεμό η εταιρεία βρέθηκε όταν έχασε την άγονη γραμμή, άρα και την επιδότηση. Και την έχασε, γιατί όταν προκηρύχθηκε ο σχετικός διαγωνισμός από το αρμόδιο Υπουργείο το «Μυρτιδιώτισσα» δεν ήταν αξιόπλοο (δεν είχε επιδιορθωθεί ακόμη η ζημιά που προκλήθηκε από το ατύχημα) και κατά συνέπεια η η ΑΝΕΝ δεν μπορούσε να συμμετάσχει σε αυτόν.

Ας σημειωθεί ότι ενώ επί σειρά ετών η ΑΝΕΝ εκτελούσε το δρομολόγιο Κίσαμος - Αντικύθηρα - Κύθηρα - Πελοπόννησος (ενίοτε και Πειραιάς) με ετήσια επιδότηση 1,5 εκατ. ευρώ (ουσιαστικά, δηλαδή, «μπαίνοντας μέσα»), φέτος η επιδότηση εκτινάχθηκε στα 5,5 εκατ. ευρώ περίπου. Αν τα χρήματα αυτά κατέληγαν στο ταμείο της εταιρείας είναι προφανές ότι η ΑΝΕΝ θα μπορούσε να «αναπνεύσει», να βγει από την... εντατική, όπου βρίσκεται σήμερα, και να... ξαναπερπατήσει.

Ωστόσο, δεν αναλήφθησαν οι αναγκαίες πολιτικές -και άλλες- πρωτοβουλίες, προκειμένου να καθυστερήσει, έστω για λίγο, ο διαγωνισμός, με αποτέλεσμα η γραμμή να καταλήξει -όπως ορισμένοι επιθυμούσαν;- στη ΛΑΝΕ, δηλαδή στην ΑΝΕΚ, θυγατρική εταιρεία της οποίας είναι η πρώτη. Τα συμπεράσματα δικά σας...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου