Ο υποσταθμός
στο Ακρωτήρι
Ευρεία σύσκεψη, τις προάλλες, στο Δημαρχείο των Χανίων, με πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής. Αποκλειστικό θέμα συζήτησης η πρόθεση της ΔΕΗ να δημιουργήσει υποσταθμό, κλειστού τύπου, ισχύος 100 MW, σε περιοχή του Ακρωτηρίου.
Ηταν σύσκεψη ουσίας. Ξεκινώ απ’ αυτό, διότι κατά καιρούς έχω την αίσθηση ότι αρκετές άλλες συσκέψεις γίνονται για να... γίνονται. Και ήταν σύσκεψη ουσίας γιατί υπήρχε η δυνατότητα να ενημερωθεί αναλυτικά κάθε ενδιαφερόμενος ή μη για το συγκεκριμένο θέμα. Και να βγάλει, κατά συνέπεια, χρήσιμα συμπεράσματα.
Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τι θα αποφασίσει επί του θέματος η Δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων. Θεωρώ, ωστόσο, απολύτως αναγκαίο -και θα εξηγήσω παρακάτω το γιατί- ότι η όποια απόφαση πρέπει να ληφθεί το συντομότερο δυνατόν, αφού βεβαίως συνεκτιμηθούν όλα τα δεδομένα. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, αποφασίστηκε να συσταθεί Επιστημονική Επιτροπή, αποτελούμενη από τεχνοκράτες.
Από τεχνοκράτες και όχι από αιρετούς, όπως πολύ σωστά πρότεινε ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης Θανάσης Καρούντζος. Γιατί είναι αρκετές οι περιπτώσεις που με άλλα κριτήρια αποφασίζουν για ένα θέμα οι τεχνοκράτες και με άλλα, για το ίδιο θέμα, οι αιρετοί. Ευνόητοι οι λόγοι...
Στη διάρκεια της σύσκεψης ο τέως δήμαρχος Ακρωτηρίου και νυν δημοτικός σύμβουλος Χανίων Μιχάλης Κυνηγός έθεσε το θέμα της συνεχούς και διαρκούς επιβάρυνσης του Ακρωτηρίου από πλείστες δραστηριότητες.
«Επιτέλους, κάποια στιγμή, πρέπει να ανοίξει η κουβέντα για το Ακρωτήρι. Είναι πολιτικό το θέμα. Τι θα γίνει; Σε λίγο καιρό -μας το έχει ζητήσει όταν ήμουν εγώ δήμαρχος- 800 στρέμματα θέλει το Πεδίο Βολής. Έχετε πρόβλημα με τα κύτταρα του Κουρουπητού. Έχουν γεμίσει. Έχουμε πρόβλημα με τα καύσιμα. Κάποια στιγμή να δούμε την πολιτική βούληση και της Δημοτικής Αρχής και της Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Να ανοίξει αυτή η κουβέντα. Τι θα γίνει; Θα είμαστε μια ζωή χαβούζα του Νομού Χανίων;», ρώτησε ευθέως ο κ. Κυνηγός.
Κι έχει δίκιο. Πρέπει, επιτέλους, να τεθεί επί τάπητος, από τοπικούς φορείς και από ανθρώπους της πολιτικής, του επιχειρείν, αλλά και του πνεύματος, το συγκεκριμένο εξόχως πολιτικό ζήτημα, κυρίως σε ό,τι αφορά τη συνεχή επέκταση των στρατιωτικών εγκαταστάσεων (και των περιορισμών που αυτό συνεπάγεται), αλλά όχι μόνο, καθώς οι αποφάσεις που λαμβάνονται στην πρωτεύουσα αφορούν τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων, οι οποίοι ζουν στα Χανιά και τις... λούζονται!
Με μία διαφορά. Ουσιώδη διαφορά. Η δημιουργία ενός υποσταθμού για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί ως άλλη μία οχλούσα δραστηριότητα, διότι είναι πρωτίστως ένα έργο που αφορά την εξυπηρέτηση όχι μόνο των «μεγάλων πελατών» της ΔΕΗ στο Ακρωτήρι (στρατιωτικές εγκαταστάσεις, αεροδρόμιο, εργοστάσιο απορριμμάτων, καύσιμα κ.λπ.) αλλά και τους χιλιάδες κατοίκους αυτής της οικιστικά ταχέως αναπτυσσόμενης περιοχής.
«Αν δεν ζούσαμε τη συγκυρία της οικονομικής κρίσης και της συνακόλουθης ύφεσης θα ήταν πολύ δύσκολη η θέση όλων μας στα Χανιά. Στο Ακρωτήρι σίγουρα θα είχαμε περικοπές στις αιχμές. Εάν οι παλιότεροι ρυθμοί ανάπτυξης εξακολουθούσαν μέχρι σήμερα το Ακρωτήρι θα είχε σοβαρότατο πρόβλημα. Γι’ αυτό, λοιπόν, προτείναμε τον υποσταθμό, πείσαμε με τα στοιχεία που δώσαμε την Υπηρεσία μας και τον ενέταξε στο πρόγραμμα, και θεωρώ ότι πρέπει να δοθεί επιτέλους μία λύση, διότι πέραν των άλλων το έργο θέλει και αρκετά μεγάλο χρόνο κατασκευής», είπε επί λέξει -στη διάρκεια της σύσκεψης- ο διευθυντής της Περιοχής Χανίων της ΔΕΗ Μανώλης Κουφάκης.
Ο ίδιος υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «γνωρίζω πολύ καλά την αναγκαιότητα του υποσταθμού. Γι’ αυτό, λοιπόν, εκτιμώντας την εξέλιξη των φορτίων, εγώ ο ίδιος, προσωπικά, το 2002 πρότεινα την κατασκευή του υποσταθμού στο Ακρωτήρι. Γιατί στο Ακρωτήρι είναι εγκατεστημένοι μεγάλοι πελάτες, πελάτες, οι οποίοι συνεχώς αυξάνουν φορτία, και επίσης υπάρχει και μεγάλη οικιστική ανάπτυξη. Το έργο εντάχθηκε το 2005 στο πρόγραμμα των κατασκευών και από τότε έχει μπει σε αυτήν την περιπέτεια η υπόθεση».
Κατά συνέπεια, το έργο είναι απολύτως αναγκαίο. Και αυτό δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, καθώς οι διακοπές ρεύματος στο Ακρωτήρι, τις περιόδους αιχμής του καλοκαιριού, δεν είναι καθόλου άγνωστο φαινόμενο, όπως όλοι γνωρίζουμε.
Αναγκαίο το έργο, λοιπόν. Και ασφαλές; Αυτό είναι ένα καίριο ερώτημα, το οποίο καλείται να απαντήσει η Επιστημονική Επιτροπή, που αποφασίστηκε να συστήσει ο Δήμος Χανίων. Τα στελέχη της ΔΕΗ «διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους» ότι είναι ασφαλέστατο.
Ο τομεάρχης Ηλεκτρολογικών Μελετών Εξοπλισμού Γραμμών Μεταφοράς και Καλωδιακών Γραμμών Μεταφοράς Μανώλης Κορωνιωτάκης σημείωσε ότι «ένα ίδιο έργο το παραδώσαμε στο Ηράκλειο. Το έργο λειτουργεί, έχει λύσει τα προβλήματα του Ηρακλείου και όποιος θέλει μπορεί να πάει να το δει, γιατί είναι κάτι ξεκάθαρο. Μιλάμε για ένα κτήριο κλειστό, διαστάσεων 50 επί 70 μέτρων, το οποίο είναι καλαίσθητο, δένει με το περιβάλλον. Από ’κει και πέρα ξεκινάνε υπόγεια καλώδια, τα οποία δεν φαίνονται πουθενά. Η τεχνολογία είναι τέτοια, που τα καλώδια είναι δεδομένο ότι δεν έχουν καν ηλεκτρικό πεδίο. Αλλά είναι τέτοια και η εγκατάσταση αυτών των καλωδίων που το μαγνητικό πεδίο είναι μικρότερο και από το μισό που έχει μέσα στο σπίτι της μια οικογένεια. Αυτό το έργο είναι η πιο σύγχρονη τεχνολογία που υπάρχει, η πιο ακριβή λύση και η πιο ανώδυνη περιβαλλοντικά. Δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κορωνιωτάκης.
«Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα» για την Επιστημονική Επιτροπή. Απλά είναι τα πράγματα. Θα δει το έργο στο Ηράκλειο, θα δει τις μελέτες του προτεινόμενου έργου στο Ακρωτήρι, θα μελετήσει, θα μετρήσει και θα αποφανθεί. Ασφαλές ή μη ασφαλές. Ξεκάθαρα πράγματα.
Σύντομα, όμως. Γιατί έχουν ήδη χαθεί έξι, περίπου, χρόνια. Και αν τελικά αποδειχθεί ότι το έργο δεν πρέπει να γίνει για μια σειρά από συγκεκριμένους περιβαλλοντικούς λόγους, τότε σαφέστατα υπάρχει θέμα και η ΔΕΗ, σε μία τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να δώσει εξηγήσεις, αλλά και ικανοποιητική λύση στο ενεργειακό πρόβλημα.
Αν, όμως, αποδειχθεί ότι το έργο είναι ασφαλές και τελικά... χαθεί ή αλλάξει ο σχεδιασμός της ΔΕΗ και αντί για κλειστού τύπου υποσταθμό (προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ) δημιουργηθεί υποσταθμός ανοιχτού τύπου (προϋπολογισμού 7 εκατ. ευρώ, αλλά και εντελώς διαφορετικών περιβαλλοντικών δεδομένων), τότε δεν θα μας φταίει ούτε το «κακό κράτος» ούτε ο «Ηρακλειώτικος φαταουλισμός», αλλά η κακή η κεφαλή μας...
Στη διάρκεια της σύσκεψης, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκης τόνισε, με τον γλαφυρό αλλά άμεσο τρόπο που διακρίνει τον προφορικό του λόγο, ότι αν τα στοιχεία της ΔΕΗ είναι ακριβή «και σε ένα τέτοιο έργο έχουμε αντιρρήσεις, τότε σε 10 με 15 ημέρες το πολύ, που θα γίνει μια σύσκεψη με τους Ακρωτηριανούς και τους Χανιώτες, αλλά και όλο τον Νομό, για τον δρόμο σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ, πού θα καταλήξουμε; Θα σφαχτούμε; Κάτι πρέπει να κάνουμε γι’ αυτόν τον Νομό τον έρημο».
Δεν έχω να προσθέσω τίποτε περισσότερο...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου