ΑΝΕΚ, Blue Star
και δρομολόγια
στη γραμμή
Χανιά - Πειραιάς
Κυκλοφορεί εσχάτως στα Χανιά η φήμη ότι η εταιρεία Blue Star Ferries (όμιλος Attica Group) σκοπεύει να αποσύρει -οριστικά, γιατί προσωρινά το έχει ήδη, ουσιαστικά, πράξει- το πλοίο της, «Blue Horizon» από τη γραμμή Χανιά - Πειραιάς. Θυμίζω ότι τα δρομολόγια του συγκεκριμένου πλοίου σταμάτησαν να εκτελούνται από τις 7 Φεβρουαρίου 2011 «λόγω ετήσιου δεξαμενισμού του», όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα της εταιρείας.
Τα δρομολόγια, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της εταιρείας, θα ξαναρχίσουν στις 10 Ιουνίου 2011. «Τα δρομολόγια δεν θα εκτελούνται την περίοδο 07/02/11 - 09/06/11, λόγω ετήσιου δεξαμενισμού του πλοίου», αναφέρεται, επί λέξει, στην ιστοσελίδα. Απορία: Τέσσερις μήνες ο δεξαμενισμός, όταν συνήθως διαρκεί το πολύ τριάντα ημέρες;
Ο ναυτιλιακός πράκτορας της εταιρείας στα Χανιά, Γιάννης Γελασάκης, μιλώντας στα «Χ.Ν.» χθες το απόγευμα, δήλωσε ότι η ενημέρωση που αυτός έχει είναι ότι το πλοίο θα ξαναρχίσει δρομολόγια στις 10 Ιουνίου. Προγραμματισμός δρομολογίων στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς, από τις 10 Ιουνίου έως και τις 31 Οκτωβρίου, καταγράφεται και στην ιστοσελίδα της εταιρείας.
Επειδή, ωστόσο, καλό είναι να επιχειρούμε να βλέπουμε πέρα του προφανούς, ας μου επιτραπεί μία εκτίμηση επί του θέματος, με βάση πραγματικά δεδομένα και γεγονότα.
Θυμίζω:
• Στις 23 Απριλίου 2010 ο όμιλος Attica Group δρομολογεί το πλοίο «Blue Horizon» στη γραμμή Πειραιάς - Xανιά, «σπάζοντας» το μονοπώλιο της ΑΝΕΚ στη συγκεκριμένη γραμμή.
• Στις 11 Ιουνίου 2010 η εταιρεία «Hellenic Seaways» (τον έλεγχο της οποίας είχε εκείνη την περίοδο ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΝΕΚ Γιάννης Βαρδινογιάννης) «απαντά» με τη δρομολόγηση του υπερσύγχρονου πλοίου «Νήσος Ρόδος», στη γραμμή «Περαιάς - Ρόδος», σπάζοντας, από την πλευρά της, το μονοπώλιο της Blue Star Ferries στην εν λόγω γραμμή.
Ενας ακτοπλοϊκός «πόλεμος» έχει μόλις αρχίσει. Η συνέχεια είναι, λίγο - πολύ, γνωστή. Ο ανταγωνισμός αποδεικνύεται σκληρός. Ιδιαίτερα σκληρός. Με μοναδικούς, τελικά, ωφελημένους τους επιβάτες και τα Χανιά (άρα και τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου), καθότι ο Νομός κατακλύζεται από επισκέπτες την καλοκαιρινή περίοδο καθώς τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν φτάσει να διαφημίζονται -στην πρώτη σελίδα αθηναϊκών εφημερίδων- και να πωλούνται στην τιμή των... 19 ευρώ! Ακόμη χαμηλότερα, 35 ευρώ, το πήγαινε - έλα Χανιά - Αθήνα. Πάρτυ!
Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται από τα οικονομικά στοιχεία που έδωσαν, πριν από λίγες ημέρες, στη δημοσιότητα οι ναυτιλιακές εταιρείες, το 2010 ήταν γι’ αυτές μία εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, για μια σειρά από λόγους, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται η σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων (κυρίως), η γενικότερη οικονομική ύφεση, αλλά και ο σκληρός ανταγωνισμός, ανταγωνισμός «μέχρις εσχάτων» πολλές φορές σε συγκεκριμένες ακτοπλοϊκές γραμμές του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Θυμίζω:
• ΑΝΕΚ: Τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας του ομίλου για το 2010 διαμορφώθηκαν σε ζημίες 89,7 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 5,8 εκατ. ευρώ το 2009.
• Μινωικές Γραμμές: Το 2010, σε επίπεδο ομίλου, τόσο ο κύκλος εργασιών όσο και τα λειτουργικά αποτελέσματα διαμορφώθηκαν στα ίδια επίπεδα με αυτά της μητρικής εταιρείας, ενώ τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα το οικονομικό έτος 2010 παρουσίασαν ζημίες 36,4 εκατ. ευρώ.
• Attica Group: Τα ενοποιημένα αποτελέσματα του ομίλου Attica Group, παρουσιάζουν ζημίες μετά από φόρους 49,3 εκατ. ευρώ, οι οποίες περιλαμβάνουν έκτακτη εισφορά φόρου 4,5 εκατ. ευρώ (ζημίες μετά από φόρους 27,5 εκατ. ευρώ).
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η δική μου εκτίμηση είναι ότι οι διοικήσεις των δύο εταιρειών αποφάσισαν να σταματήσουν την «αιμορραγία» που προκαλούσε στα «σπλάχνα» τους -και- ο ανταγωνισμός στις γραμμές των Χανίων και της Ρόδου. Για τον λόγο αυτό, εκτιμώ ότι η εταιρεία «Hellenic Seaways» σταμάτησε τα δρομολόγια του πλοίου «Νήσος Ρόδος» στη γραμμή «Πειραιάς - Ρόδος» από τον περασμένο Ιανουάριο. Για τον λόγο αυτό, εκτιμώ επίσης ότι η εταιρεία Blue Star Ferries (όμιλος Attica Group) έχει το πλοίο «Blue Horizon» σε τετράμηνο δεξαμενισμό από τις 7 Φεβρουαρίου.
Εκτιμήσεις όλα τα παραπάνω. Με βάση μια σειρά από γεγονότα, αλλά και την κοινή λογική. Κοινή λογική που καταδεικνύει ότι τα συμφέροντα των πολιτών - επιβατών στις προαναφερόμενες ακτοπλοϊκές γραμμές -και όχι μόνο- είναι αντιστρόφως ανάλογα με αυτά των εταιρειών. Οι επιβάτες επιθυμούν ανταγωνισμό, άρα καλύτερες τιμές και βελτιωμένο επίπεδο υπηρεσιών. Οι εταιρείες, ωστόσο, ειδικά όταν «αιμορραγούν» οικονομικά κοιτάζουν -και αυτό είναι απολύτως λογικό- το συμφέρον τους, την επιβίωσή τους. Όπως το κοιτάζει κάθε επιχειρηματίας, από τον πιο μικρό (που διαθέτει μια οικογενειακή επιχείρηση) μέχρι τον πιο μεγάλο.
Δεν ξέρω τι θα γίνει, τι θα προκύψει μέχρι το καλοκαίρι. Ενδεχομένως τα δύο πλοία να επαναδρομολογηθούν για λίγους, μόνο, μήνες στις συγκεκριμένες γραμμές. Τους μήνες αιχμής. Ενδεχομένως και όχι. Αν κάποιος μου ζητούσε να στοιχηματίσω θα επέλεγα το «όχι». Μακάρι να διαψευστώ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου