Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 31/1/2009

Λιμάνι 

Κισάμου

και ΑΝΕΝ


Στις 23 Οκτωβρίου 1998 υπεγράφη το καταστατικό της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Νότου (ANEN). Η δημιουργία της εταιρείας έγινε γιατί η συγκοινωνία μεταξύ των περιοχών της Δυτικής Κρήτης, των Κυθήρων και της Νότιας Πελοποννήσου ακόμα και μέχρι το 1999 ήταν εντόνως προβληματική.


Προβληματική, ζημιογόνος ήταν εξ αρχής και η πορεία της ΑΝΕΝ. Οι κυριότεροι λόγοι ήταν τρεις: 

• οι χαμηλές επιδοτήσεις των άγονων γραμμών.

• η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων (ο οικονομικός σχεδιασμός της εταιρείας έγινε με το πετρέλαιο στα 16 δολάρια το βαρέλι και τα καύσιμα έφτασαν το περασμένο καλοκαίρι να πωλούνται στα 150 δολάρια το βαρέλι). 

• η μη στήριξη της εταιρείας και γενικότερα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κρήτης με Κύθηρα και Πελοπόννησο από την Κίσαμο και την ευρύτερη περιοχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο διάστημα κάθε έτους το πλοίο ταξίδευε σχεδόν άδειο. Είναι, επίσης, γνωστό ότι αρκετοί είδαν εχθρικά την εταιρεία από το ξεκίνημά της.


Αποτέλεσμα ήταν -το 2008- το πλοίο «Μυρτιδιώτισσα» -αλήθεια πόσα χρήματα δαπανήθηκαν για την απόκτησή του;- να δένει μόνο μία φορά την εβδομάδα στο λιμάνι της Κισάμου. Να εκτελεί, δηλαδή, ένα μόνο δρομολόγιο από και προς Κίσαμο την εβδομάδα, σε αντίθεση με το παρελθόν όταν έδενε τουλάχιστον δύο φορές.


Παραπονέθηκε κανείς γι' αυτό; Υπήρχαν καταγγελίες ότι υποβαθμίζεται και περιθωριοποιείται το λιμάνι της Κισάμου; Ψέλλισε κάποιος κάτι; Είπαν οτιδήποτε οι βουλευτές; Τοποθετήθηκαν οι δήμαρχοι; Υπήρξε προσπάθεια ν' αναστραφεί η κατάσταση; Ρητορικά τα ερωτήματα, αφού οι απαντήσεις είναι γνωστές.

 

Αλλωστε, οι αποφάσεις για τα δρομολόγια του πλοίου «Μυρτιδιώτισσα» ήταν, τις περισσότερες φορές, ομόφωνες, σύμφωνα, τουλάχιστον, με στελέχη της Διοίκησης. Σημειωτέον, ότι στο Δ.Σ. μετέχουν εκπρόσωποι των Δήμων Κισάμου και Κυθήρων και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Χανίων και Μεσσηνίας.


Οι άγονες γραμμές που προκήρυξε πριν από λίγες ημέρες το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ήταν γνωστές εδώ και πολύ καιρό. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι στο τεύχος Δεκεμβρίου της μηνιαίας εφημερίδας «Κυθηραϊκά» υπήρχε αναλυτικό ρεπορτάζ για το θέμα. Και αυτό, γιατί οι Κυθήριοι και οι Αντικυθήριοι -τους οποίους άλλωστε αφορά η άγονη γραμμή- ενδιαφέρονται, ψάχνονται, αναζητούν με τις όποιες δυνάμεις τους το καλύτερο.


Στις 21 Ιανουαρίου 2009, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο στην ιστοσελίδα του, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αναστάσης Παπαληγούρας, συναντήθηκε, στο γραφείο του, με τον μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ και τον δήμαρχο Κυθήρων Θ. Κουκούλη. Μητροπολίτης και Δήμαρχος Κυθήρων εξέφρασαν τις θερμές ευχαριστίες τους για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου, που επέλυσαν το πρόβλημα της επικοινωνίας των νησιών με τον Πειραιά και την Κρήτη, τονίζοντας παράλληλα το γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά που δίδεται τόση σημασία στο πρόβλημα των νησιών. 


Οι Κυθήριοι γνώριζαν, δηλαδή, ότι προβλέπονται περισσότερα δρομολόγια από και προς Κύθηρα, καθώς και περισσότερες πιστώσεις για τις επιδοτήσεις και γι' αυτό πήγαν να ευχαριστήσουν τον κ. Παπαληγούρα.


Στα Χανιά, αντιθέτως, ουδείς φρόντισε να μάθει τι συνέβαινε. Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι οι φορείς της Κισάμου ενημερώθηκαν για τα όσα δρομολογούσε το Υπουργείο από... σπόντα (!), το βράδυ της περασμένης Δευτέρας και το πρωί της επόμενης ημέρας. Είχαν προηγηθεί, τη Δευτέρα, σχετικά δημοσιεύματα στο διαδίκτυο, σ' ένα από τα οποία (Marinews) αναφερόταν ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις κατέθεσαν τις αιτήσεις τους για τις άγονες γραμμές. 


Πρόκειται για τις: Βlue Star Ferries που κατέθεσε τέσσερις αιτήσεις και οχυρώνει την παρουσία της στα Δωδεκάνησα και κυρίως γύρω από τη Ρόδο, τη NΕΛ με πέντε αιτήσεις στα Δωδεκάνησα και στο ανατολικό Αιγαίο, τη ΛΑΝΕ με πέντε αιτήσεις για νότιο Αιγαίο και τη Hellenic Seaways στις Κυκλάδες κυρίως. Δεν προσήλθαν να καταθέσουν αίτηση η G.A.Ferries του καπετάν Μάκη Αγούδημου και η ΣΑΟΣ, του Φώτη Μανούση. Οι αποφάσεις θα εκδοθούν σε 10 ημέρες από την προκήρυξη, αναφερόταν στο δημοσίευμα.

Συνολικά προκηρύχθηκαν 20 δρομολογιακές γραμμές και εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για 16. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του Marinews, οι αιτήσεις για τη γραμμή Κρήτη - Αντικύθηρα - Κύθηρα - Πελοπόννησο - Πειραιά έχουν ως εξής: 

• Πειραιάς - Κύθηρα - Ρέθυμνο από ΛΑΝΕ.

• Ρέθυμνο - Αντικύθηρα - Κύθηρα - Γύθειο - Ρέθυμνο από ΛΑΝΕ.

• Πειραιάς - Κύθηρα - Αντικύθηρα - Κίσαμος από ΛΑΝΕ. 

• Τοπικό δρομολόγιο Κίσαμος - Κύθηρα - Καλαμάτα και επιστροφή. 


Παράλληλα, οι σχέσεις ΑΝΕΝ - Δήμου Κισάμου φαίνεται ότι δεν είναι και στο καλύτερό τους σημείο. Κρατώ το «καρφί» της δημάρχου Κισάμου Φρόσως Σκουλάκη κατά του Δ.Σ. της εταιρείας, κατά την έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το βράδυ της περασμένης Τετάρτης.


Είπε χαρακτηριστικά: «Η ΑΝΕΝ μετά το ατύχημα του καραβιού, το επισκευάζει και δεν είχε καράβι να κάνει την αίτησή της και να πάρει την άγονη γραμμή -όπως μας ενημέρωσε τηλεφωνικά ο κ. Μιχαηλάκης (σ.σ. προεδρεύων αντιπρόεδρος της εταιρείας)- από τους οποίους ποτέ και για τίποτε δεν πληροφορούμαστε εγγράφως παρ' όλα τα έγγραφα που υποβάλλαμε κατά το διάστημα από τότε που αναλάβαμε σαν Δημοτική Αρχή. Αλλά αυτή τη στιγμή δεν είναι το θέμα η ΑΝΕΝ και επανέρχομαι στο λιμάνι της Κισάμου». 


Προφορική ενημέρωση, πάντως, θα είχε -λογικά- η κ. Σκουλάκη, από τον εκπρόσωπο του Δήμου στην ΑΝΕΝ Μανώλη Χουρδάκη. Τον κ. Χουρδάκη, ο οποίος είπε την περασμένη Τετάρτη, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κισάμου, ότι «αργά πήραμε χαμπάρι τι πάει να γίνει»!


Αλλά ας ξαναγυρίσουμε στην αναφορά της κ. Σκουλάκη ότι «... αυτή τη στιγμή δεν είναι το θέμα η ΑΝΕΝ...». Μήπως, όμως, το ένα θέμα (ΑΝΕΝ) συνδέεται αναπόφευκτα με το άλλο (λιμάνι Κισάμου); 


Ας μην ξεχνάμε ότι οι κύριοι μέτοχοι της ΑΝΕΝ -σύμφωνα με τα όσα αναγράφονται στην ιστοσελίδα της στο διαδίκτυο- είναι οι εξής:

• ΑΝΕΚ: 335.837 μετοχές.

• Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας: 64.000 μετοχές.

• Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων: 1.600 μετοχές.

• Δήμος Καλαμάτας: 45.000 μετοχές.

• Δήμος Κισάμου: 20.000 μετοχές.

• Δήμος Κυθήρων: 1.910 μετοχές.

• Εγνατία Τράπεζα: 42.000 μετοχές.

Παράλληλα, βέβαια, υπάρχουν εκατοντάδες μικρομέτοχοι, που στήριξαν την εταιρεία στα πρώτα της βήματα.


Προβληματισμοί - επισημάνσεις όλα τα παραπάνω, για ένα σοβαρό ζήτημα. Για το οποίο ουδείς σήμερα δικαιούται να δηλώνει ότι «πέφτει από τα σύννεφα». Και, ταυτόχρονα, πολλά ερωτήματα και σοβαρές καταγγελίες για την απόφαση του Υπουργείου να επιλέξει το Ρέθυμνο για την κάλυψη της άγονης γραμμής. 


Με τη ΛΑΝΕ, θυγατρική της ΑΝΕΚ, να εκδηλώνει ενδιαφέρον και την ΑΝΕΝ, στην οποία η ΑΝΕΚ έχει «συμμετοχή» (σημαντική η διαφορά για όσους γνωρίζουν) να μην μπορεί να το πράξει, επειδή το πλοίο «Μυρτιδιώτισσα», μετά το ατύχημα του περασμένου Ιουλίου, δεν είναι ακόμη αξιόπλοο. Μετά απ’ όλα αυτά, αναμένουμε με ενδιαφέρον και τη δημόσια τοποθέτηση της Διοίκησης της ΑΝΕΝ, που μέχρι σήμερα έχει επιλέξει τη σιωπή...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου