Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 10/2/2009

Λιμάνι

Κισάμου

και ΑΝΕΝ (2)


«Μήπως, όμως, το ένα θέμα (ΑΝΕΝ) συνδέεται άμεσα με το άλλο (λιμάνι Κισάμου);», σημειώναμε το Σάββατο 31 Ιανουαρίου, γράφοντας για το λιμάνι της Κισάμου, την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Νότου, αλλά και την... έκπληξη όσων έμαθαν από... σπόντα τις αλλαγές των δρομολογίων στην άγονη γραμμή, με την επιλογή του Ρεθύμνου, αντί του Καστελλίου. 


Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό. Είναι ουσιαστικό. Και σε αυτό οφείλουν να απαντήσουν με ευθυκρισία και ειλικρίνεια όσοι εμπλέκονται με το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς και όσοι -αρμόδιοι και αναρμόδιοι- ισχυρίζονται δημοσίως ότι, άλλο ΑΝΕΝ και άλλο λιμάνι Κισάμου! 


Προηγουμένως, βέβαια, καλό θα ήταν να αναλάβουν τις όποιες ευθύνες τους αναλογούν για το γεγονός ότι η εταιρεία, από το ξεκίνημά της -με τη λανθασμένη επιλογή ενός μεγάλου σε ηλικία πλοίου- μέχρι και σήμερα, πήγαινε από το κακό στο χειρότερο. 


Με τους μετόχους (μεταξύ αυτών η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων και ο Δήμος Κισάμου) να σιωπούν... Αλήθεια, έχει σήμερα εκπρόσωπο η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΝΕΝ; Και αν ναι, ποια είναι η ενημέρωση που έχει για τα όσα συμβαίνουν στην εταιρεία το τελευταίο διάστημα, μετά και το σοβαρό ατύχημα, τον περασμένο Ιούλιο, του πλοίου «Μυρτιδιώτισσα»; (Για την... ενημέρωση του Δήμου Κισάμου τα γράψαμε στις 31 Ιανουαρίου).


Αλλο, λοιπόν, ΑΝΕΝ και άλλο λιμάνι Κισάμου; Ας ακούσουμε και τα επιχειρήματα. Αν υπάρχουν. Διότι το μόνο που ακούμε, από άτομα που εκφράζουν την παραπάνω άποψη, είναι ότι απαιτείται ένα μεγάλο, ασφαλές και αξιόπλοο πλοίο για τη σύνδεση της Κισάμου με τα νησιά και την Πελοπόννησο. 


Πολύ σωστά. Πώς θα διασφαλιστεί, όμως, αυτό; Ποιος μπορεί να το διασφαλίσει; Στην προκήρυξη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής για τις άγονες γραμμές συμμετέχουν όσες εταιρείες θέλουν. Κανείς, δηλαδή, δεν μπορεί να τις αναγκάσει να συμμετάσχουν. 


Κατά συνέπεια, αν αύριο κάτι «στραβώσει», αν μειωθούν οι -αυξημένες φέτος, σχεδόν διπλάσιες- πιστώσεις για τις άγονες γραμμές, αν, αν, αν, η ΑΝΕΚ μπορεί να αποφασίσει ότι δεν τη συμφέρει πια να συμμετέχει η θυγατρική της (ΛΑΝΕ) στον διαγωνισμό, όπως ανάλογη απόφαση μπορεί να λάβει οποιαδήποτε ναυτιλιακή εταιρεία. Και σε αυτές τις περιπτώσεις, ως γνωστόν, ο διαγωνισμός καθίσταται άγονος, με αποτέλεσμα να την «πληρώνουν» κυρίως οι κάτοικοι των νησιών (Αντικύθηρα, Κύθηρα), που μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση, αλλά και οι υπόλοιπες περιοχές.


Πώς, λοιπόν, μπορεί να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει συνεχής ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κισάμου με τα Αντικύθηρα, τα Κύθηρα και την Πελοπόννησο; Μόνο με την παρουσία μίας εταιρείας λαϊκής βάσης, όπως η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Νότου, στην οποία μέτοχοι, σε μεγάλο βαθμό, είναι η Αυτοδιοίκηση, καθώς και εκατοντάδες πολίτες. Γι’ αυτόν τον σκοπό, άλλωστε, ιδρύθηκε πριν από δέκα, περίπου, χρόνια η ΑΝΕΝ.


Η ΑΝΕΝ, που σήμερα βρίσκεται σε εξαιρετικά δεινή θέση. Αντιγράφω από το ρεπορτάζ της μηνιαίας εφημερίδας «Κυθηραϊκά» (τεύχος Φεβρουαρίου), που μόλις χθες έλαβα.


«Οσον αφορά, τώρα, το “Μυρτιδιώτισσα”, οι επισκευές του συνεχίζονταν μέχρι το τέλος Ιανουαρίου και ακούγεται ότι ήταν εξαιρετικά εκτεταμένες, έτσι που να καταστεί άλλο πλοίο. Οι φήμες στον Πειραιά ανέφεραν ότι όλα γίνονται κάτω από την επίβλεψη της Hellenic SeaWays (HSW), στην οποία φέρεται να καταλήγει το πλοίο, εξαιτίας και των οφειλών της ΑΝΕΝ προς αυτή με τη ναύλωση του “Πήγασος”. Ακούγεται ότι σε λίγους μήνες θα δρομολογηθεί σε νέα γραμμή κι εκείνο που ενδιαφέρει τους Κυθηρίους, που είχαν μετοχές στην εταιρεία, είναι το τι θα γίνει με τις μετοχές τους. Το πιθανότερο είναι ότι θα χρησιμοποιηθούν ως... αναμνηστικά».


Είναι προφανές ότι το «όνειρο» της ΑΝΕΝ έχει, πλέον, μετατραπεί σε «εφιάλτη». Κυρίως για όλους αυτούς τους απλούς πολίτες που πίστεψαν σε μία ακόμη προσπάθεια για την ανάπτυξη της περιοχής της Κισάμου, των Κυθήρων, της Καλαμάτας και αγόρασαν μετοχές από το υστέρημά τους. Δυστυχώς, για άλλη μία φορά, αν κάτι δεν αλλάξει δραματικά, οι προσδοκίες διαψεύδονται. Δεν γνωρίζω τι συμβαίνει στα Κύθηρα και στην Καλαμάτα. Στην Κίσαμο, πάντως, και ειδικότερα στο Καστέλλι, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό...


Υ.Γ.: «Εν τω μεταξύ, μόλις τώρα φαίνεται να πήραν είδηση στην Κίσαμο ότι το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής τροποποίησε τις άγονες και η δήμαρχος της περιοχής διαμαρτύρεται γιατί το Καστέλλι δεν θα έχει πλοίο! (Αλήθεια, τόσα χρόνια που είχαν πλοίο πόσοι πήγαιναν μ’ αυτό και πόσοι από τα Χανιά; Αρκετά πια μ’ αυτές τις υποκριτικές διαμαρτυρίες των Κρητικών)». Τα παραπάνω αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στο ρεπορτάζ της εφημερίδας «Κυθηραϊκά» για τις άγονες γραμμές. Τα σχόλια είναι περιττά...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου