Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2010

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 12/1/2010

Το μονοπώλιο της ΑΝΕΚ στα Χανιά

Οι τιμές στα δρομολόγια
της ΑΝΕΚ τον Μάιο του 2008

ΧΑΝΙΑ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ


Κατάστρωμα DTS 30 ευρώ
4κλινη εσωτερική AB4 54 ευρώ
4κλινη εξωτερική Α4 59 ευρώ
3κλινη εσωτερική ΑΒ3 59 ευρώ
3κλινη εξωτερική Α3 71 ευρώ
2κλινη εξωτερική ΑΗ2 73 ευρώ
2κλινη εσωτερική ΑΒ2 71 ευρώ
2κλινη εξωτερική Α2 77 ευρώ
Λουξ 90 ευρώ

ΗΡΑΚΛΕΙΟ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Κατάστρωμα DTS 27 ευρώ
4κλινη εσωτερική AB4 41 ευρώ
4κλινη εξωτερική Α4 48 ευρώ
3κλινη εσωτερική ΑΒ3 49 ευρώ
3κλινη εξωτερική Α3 60 ευρώ
2κλινη εξωτερική ΑΗ2 63 ευρώ
2κλινη εσωτερική ΑΒ2 60 ευρώ
2κλινη εξωτερική Α2 66 ευρώ
Λουξ 76 ευρώ


Στις 13 Μαΐου 2008, σε τούτη τη στήλη, έγραφα για την ΑΝΕΚ. Μεταξύ άλλων, σημείωνα ότι οι τιμές της εταιρείας ήταν, τότε, υψηλότερες στο δρομολόγιο Χανιά - Πειραιάς, συγκριτικά με το δρομολόγιο Ηράκλειο - Πειραιάς. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι, ως γνωστόν, η απόσταση από το Ηράκλειο είναι μεγαλύτερη κατά μερικά μίλια!

Η αναφορά αυτή έγινε, τότε, με σκοπό να καταδειχθεί ότι ο υγιής ανταγωνισμός είναι πάντα προς το συμφέρον του καταναλωτή. Και ότι δεν είναι... τρελοί όσοι (αιρετοί και μη) επιθυμούν τον ανταγωνισμό στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς.

Είκοσι μήνες μετά, τα πράγματα παραμένουν ίδια και χειρότερα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τιμές στα εισιτήρια της ΑΝΕΚ, στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς, έχουν αυξηθεί, συγκριτικά με τον Μάιο του 2008, ενώ στη γραμμή Ηράκλειο - Πειραιάς έχουν... μειωθεί. Έτσι, για παράδειγμα, η 4κλινη εξωτερική καμπίνα κοστίζει 65 ευρώ, ανά άτομο, από Χανιά, ενώ από Ηράκλειο μόλις 45 ευρώ, ανά άτομο. Και η λουξ καμπίνα κοστίζει 99 ευρώ, ανά άτομο, από Χανιά, όταν από το Ηράκλειο πληρώνει κανείς 71 ευρώ, σύμφωνα με τις τιμές που έχει αναρτήσει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της στο διαδίκτυο (www.anek.gr).

Με άλλα λόγια, μία τετραμελής οικογένεια που θα «κλείσει» μία εξωτερική καμπίνα θα πληρώσει 80 ευρώ επιπλέον αν ταξιδέψει από τα Χανιά! Ίσως να ακουστεί υπερβολικό, αλλά τη συμφέρει να μεταβεί στο Ηράκλειο και από ’κει στον Πειραιά, καθώς στο πήγαινε - έλα προς και από Πειραιά θα γλυτώσει 160 ευρώ. Πόσα, άλλωστε, να δώσει στη βενζίνη;

Ολα αυτά τα... ωραία συμβαίνουν, βέβαια, γιατί στα Χανιά η ΑΝΕΚ έχει, ουσιαστικά, το μονοπώλιο και μπορεί, έτσι, να διαμορφώνει τις τιμές κατά το δοκούν. Στο Ηράκλειο, ωστόσο, που δραστηριοποιούνται δύο, ακόμη, εταιρείες (Μινωικές Γραμμές με μεγαλομέτοχο τον Εμανουέλε Γκριμάλντι και Superfast Ferries με μεγαλομέτοχο τον κ. Ανδρέα Βγενόπουλο) ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός και «πέφτουν κορμιά». Κατά συνέπεια, πέφτουν και οι τιμές, προς όφελος, φυσικά, των καταναλωτών.

Το πρόβλημα, διότι περί προβλήματος πρόκειται, και μάλιστα ιδιαίτερα σοβαρού, επισημαίνει με επιστολή του στα «Χανιώτικα νέα» ένας πολίτης των Χανίων. Ο εν λόγω κύριος, τα στοιχεία του οποίου είναι γνωστά στην εφημερίδα, υπογράφει την επιστολή του με το ψευδώνυμο «Μικρός Πολίτης». Αξίζει να τη διαβάσετε.

«Κύριε διευθυντά,

όλοι εμείς οι Χανιώτες θεωρούσαμε, και ορισμένοι θεωρούμε ακόμα, την ΑΝΕΚ σαν μια δικιά μας ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε μετά από το θλιβερό ναυάγιο του Φ/Β “Ηράκλειον” για να μπορούμε να ταξιδεύουμε με ασφάλεια μέσα από μια δικιά μας εταιρεία “λαϊκής βάσης”, η οποία υποτίθετο θα εκπροσωπούσε τα δικά μας συμφέροντα και δεν θα γινόμαστε βορά στα κάθε είδους ναυτιλιακά μονοπώλια, τα οποία θα εκμεταλλευόντουσαν την ανάγκη μας για μετακίνηση στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Έτσι, όλοι εμείς οι Χανιώτες δώσαμε τότε τα λεφτά μας και αγοράσαμε μετοχές για να μπορέσει η εταιρεία να ιδρυθεί σαν εταιρεία “λαϊκής βάσης” και να ξεκινήσει να κάνει δρομολόγια με αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση του Χανιώτικου λαού. Για τον λόγο αυτό τη θεωρούσαμε “δικιά μας εταιρεία” και της συμπαρασταθήκαμε στις όποιες δύσκολες στιγμές της.
Όμως τα χρόνια πέρασαν και η εταιρεία έγινε “Α.Ε.” και εισήχθη στο Χρηματιστήριο. Σκοπός των μετόχων το κέρδος. Σκοπός της εταιρείας η μεγιστοποίηση του κέρδους, όπου και όπως μπορεί. Κι έτσι συμβαίνει το εξής παράδοξο ανάμεσα στις γραμμές Χανιά-Πειραιάς και Ηράκλειο-Πειραιάς.
Ενώ η απόσταση Ηράκλειο - Πειραιάς είναι περίπου 50-60 χιλιόμετρα μεγαλύτερη από την απόσταση Χανιά-Πειραιάς τα εισιτήρια της γραμμής Χανιά-Πειραιάς είναι πολύ ακριβότερα από τα εισιτήρια της γραμμής Ηράκλειο-Πειραιάς. Για παράδειγμα, το πιο φτηνό εισιτήριο, “κατάστρωμα”, από Ηράκλειο κοστίζει 19 ευρώ και από Χανιά κοστίζει 30 ευρώ. Το κρεβάτι σε 4κλινη καμπίνα από Ηράκλειο κοστίζει 39 ευρώ και από Χανιά κοστίζει 59 ευρώ. Περίπου έτσι είναι οι τιμές σε όλες τις κατηγορίες, όπως μπορείτε να δείτε στον επίσημο πίνακα τιμών της εταιρείας, που είναι και αναρτημένος στο ίντερνετ.
Γιατί συμβαίνουν αυτές οι διαφορές; Μήπως επειδή στο Ηράκλειο υπάρχει ανταγωνισμός, ενώ στα Χανιά υπάρχει μονοπώλιο και έτσι η ΑΝΕΚ “κάνει ό,τι θέλει;” Μήπως επειδή οι Ηρακλειώτες δεν καταλαβαίνουν από τον ψευτο-όρο “δικιά μας εταιρεία” αλλά από το συλλογικό τους συμφέρον και μόνο;
Προσπάθειες στο παρελθόν με δρομολόγηση γρήγορου καραβιού από άλλες εταιρείες, όπως η “Blue Star”, είχαν σαν αποτέλεσμα τη χοντροκομμένη δωρεάν προσφορά πρωινής πορτοκαλάδας (λες και αυτό ένοιαζε τους επιβάτες) από την ΑΝΕΚ και τη δραστική μείωση των τιμών των εισιτηρίων της. Παράλληλα, η ΑΝΕΚ προέτρεπε τους συμπολίτες μας να μην ταξιδεύουν με τα “ξένα καράβια” αλλά με τα δικά της, τα οποία ήταν “όοοοολων των Χανιωτών” και άλλα τέτοια. Μένοντας, λοιπόν, μόνη της η ΑΝΕΚ στη γραμμή Χανιά-Πειραιάς ξεζουμίζει όλους εμάς τους Χανιώτες. Μόλις... σκάσει μύτη “ξένο καράβι” στη γραμμή αρχίζει το ίδιο παραμύθι με πορτοκαλάδες, κρητικούς χορούς και μειώσεις τιμών μέχρι το “ξένο καράβι” να αναγκαστεί να αποσυρθεί και σιωπηρά η ΑΝΕΚ να ξανανεβάσει σιγά-σιγά τις τιμές όσο γουστάρει.
Τι γνώμη έχει περί αυτών ο α’ αντιπρόεδρος και πρώην νομάρχης Χανίων κ. Γεώργιος Κατσανεβάκης;

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Μικρός Πολίτης»


«Σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες. Η ΑΝΕΚ δεν είναι, πια, μια εταιρεία λαϊκής βάσης. Ας σταματήσουν ορισμένοι, μέσα κι έξω από την εταιρεία να “πιπιλάνε” την ίδια καραμέλα. Η ΑΝΕΚ είναι μια μεγάλη ανώνυμη εταιρεία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, με μεγαλομέτοχο τον Γιάννη Βαρδινογιάννη. Είναι, επομένως, ελεύθερη, να πράττει κατά βούληση. Είτε αρέσει, είτε δεν αρέσει. Όπως ελεύθεροι να κρίνουν την οποιαδήποτε ανώνυμη εταιρεία, για την πολιτική της, για τις πρακτικές της, για τις τιμές της, για τα δρομολόγιά της, είναι οι πολίτες, τα σωματεία, τα κόμματα, οι αιρετοί, οι πάντες. Άλλωστε, όλοι κρίνονται. Τα κόμματα, τα σωματεία, οι δήμαρχοι, οι βουλευτές, οι πολυεθνικές, οι πρόεδροι ποδοσφαιρικών ομάδων, τα τηλεοπτικά κανάλια, οι εφημερίδες, οι δημοσιογράφοι. Όλοι. Καθημερινά. Ουδείς μπορεί να είναι στο απυρόβλητο. Ουδείς...». Τα παραπάνω έγραφα στις 13 Μαΐου 2008. Τα επαναλαμβάνω και σήμερα, καθώς τίποτα (πέραν της δρομολόγησης του υπερσύγχρονου πλοίου «Έλυρος» στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς) δεν έχει αλλάξει...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου