Κυριακή 13 Μαρτίου 2011

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 12/3/2011



"Χοντρό δούλεμα"

H κοροϊδία συνεχίζεται... Μιλάμε για «χοντρό» δούλεμα. Τόσο «χοντρό», που καταντά εξοργιστικό! Κάθε τρεις και λίγο ακούμε για έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού όσον αφορά την κερδοσκοπία στην αγορά των καυσίμων, ειδικά στην Κρήτη, όπου η τιμή της βενζίνης δικαιολογεί απόλυτα -εδώ και καιρό- τον χαρακτηρισμό του πετρελαίου ως «μαύρου χρυσού».

Yπουργοί, υφυπουργοί, γενικοί γραμματείς Υπουργείων και άλλοι «αρμόδιοι» δηλώνουν, κατά διαστήματα, με στόμφο και περισσή σοβαροφάνεια ότι η -εκάστοτε- κυβέρνηση θα πατάξει την κερδοσκοπία, θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τη λαθρεμπορία, θα εξυγιάνει την αγορά και άλλα τέτοια, που πλέον όταν ακούγονται από «επίσημα χείλη» κατατάσσονται αυτομάτως στην κατηγορία των «γραφικών δηλώσεων». Δυστυχώς...

Θυμίζω μόνο τούτο: Από τον Σεπτέμβριο του 2009 περιμένουμε το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την κερδοσκοπία στην αγορά της Κρήτης. Αν το είδατε εσείς, άλλο τόσο το είδαμε κι εμείς. Ενάμισι χρόνο μετά, η τύχη του πορίσματος αγνοείται! Όλο αυτό το διάστημα έχουν γίνει και άλλες έρευνες -οι οποίες υποτίθεται ότι θα ενταχθούν στην αρχική- αποτέλεσμα, ωστόσο, ουδέν. Ουδέν! Άκρα του τάφου σιωπή!

Κι αναρωτιέται εύλογα κανείς: Αν -υποθετικά πάντα- το πόρισμα αποδείκνυε με στοιχεία ότι για την κερδοσκοπία ευθύνονται κυρίως ή αποκλειστικά οι πρατηριούχοι δεν θα είχε σπεύσει η κυβέρνηση -και της ΝΔ, αλλά και του ΠΑΣΟΚ- να το ανακοινώσει; Τι, στ’ αλήθεια, θα τη σταματούσε; Αν, λέω αν, όμως, πάλι υποθετικά, το πόρισμα αποδείκνυε ότι για την κερδοσκοπία στην αγορά ευθύνονται τα μεγαλύτερα «ψάρια», τότε ποιος Υπουργός θα τολμούσε να βγει δημόσια, να παρουσιάσει τα σχετικά στοιχεία, επιβάλλοντας και τις ανάλογες κυρώσεις; Ποιος; 

Θυμίζω ότι στην Ελλάδα λειτουργούν δύο, μόλις, εταιρείες διύλισης, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να είναι ανύπαρκτος: τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΛ.ΠΕ.) του Ομίλου Λάτση και η Motor Oil του Ομίλου Βαρδινογιάννη. 

Θυμίζω, επίσης, ότι ο επόμενος κρίκος της αλυσίδας στην αγορά των καυσίμων είναι οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Όπως επισημαίνεται σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπορτάζ του Β. Γεωργά, στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» της 6ης Μαρτίου 2001, στην αγορά «υπάρχουν 22 τέτοιες εταιρείες που εμπορεύονται καύσιμα στη χονδρική και τη λιανική και διακινούν ετησίως περίπου 15 εκατομμύρια τόνους καυσίμων. Ωστόσο, στην πραγματικότητα επικρατούν ολιγοπωλιακές συνθήκες, που εντάθηκαν μετά την αποχώρηση των πολυεθνικών Shell και ΒΡ από την Ελλάδα και την εξαγορά των δραστηριοτήτων τους από τους Ομίλους Βαρδινογιάννη και ΕΛΛ.ΠΕ. αντίστοιχα. Πλέον οι πέντε πρώτοι (ΕΛΛ.ΠΕ. - ΒΡ, Avin - Cyclon - Shell, Jetoil, Revoil και Ελίν) ελέγχουν μερίδια ύψους 70%».

Την ίδια ώρα, το κράτος αντί να «παλεύει», με προμετωπίδα τις Υπηρεσίες του, για τη δημιουργία υγιών συνθηκών ανταγωνισμού, αντί να ελέγχει όλους τους μεγάλους και τους μικρούς «παίκτες» της αγοράς, κερδοσκοπεί -στην ουσία- ασύστολα, καθώς για κάθε ένα λίτρο βενζίνης οι φόροι - δασμοί ανέρχονται στο... εξοργιστικό ποσό του ενός ευρώ! Ένα ευρώ ανά λίτρο βενζίνης πηγαίνει στα ταμεία του κράτους. «Στην πραγματικότητα, δηλαδή, οι υψηλές τιμές των καυσίμων συμφέρουν μόνο το κράτος, που εισπράττει σταθερά φόρους», τονίζει ο κ. Γεωργάς στο ρεπορτάζ του. Και έχει απόλυτο δίκιο... 

Γι’ αυτό και οι εκάστοτε κυβερνητικές δηλώσεις για το συγκεκριμένο θέμα αποτελούν, επί της ουσίας, «χοντρό» δούλεμα! Κι όσοι κατά καιρούς υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα έχει φτηνότερα καύσιμα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να μας πουν και τι μισθούς παίρνουν οι εργαζόμενοι στις υπόλοιπες χώρες, ποιες είναι οι παροχές που απολαμβάνουν στην υγεία, στην παιδεία, στην πρόνοια και τι πληρώνουν οι καταναλωτές των άλλων χωρών στα σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.

Καταγγελίες

Στις 5 Μαρτίου 2010 ο πρόεδρος της Ένωσης Πρατηριούχων Βενζίνης και Πετρελαιοειδών Νομού Χανίων Βαγγέλης Κώτσος κατήγγειλε ότι τα διυλιστήρια πωλούν καύσιμα στον Νομό Χανίων και στην υπόλοιπη χώρα με «καπέλο» 2 λεπτά ανά λίτρο στη βενζίνη και 1 λεπτό ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης.

Μία ημέρα νωρίτερα, με βάση τα νέα -τότε- οικονομικά μέτρα που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα είχε αυξηθεί κατά 8 λεπτά ανά λίτρο στη βενζίνη και κατά 3 λεπτά ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης. Ωστόσο, όπως είχε υπογραμμίσει ο κ. Κώτσος, τα διυλιστήρια πωλούσαν τη βενζίνη κατά 10 λεπτά ακριβότερα το λίτρο και κατά 4 λεπτά το πετρέλαιο κίνησης, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αναγκάζονταν να πληρώνουν πανάκριβα τα καύσιμα, ειδικά στην Κρήτη, όπου διαχρονικά οι τιμές είναι αυξημένες, συγκριτικά με την ηπειρωτική Ελλάδα.

«Τυχόν δικαιολογία ότι αυξήθηκαν οι διεθνείς τιμές δεν ευσταθεί», είχε τονίσει τότε ο κ. Κώτσος, επισημαίνοντας ότι «εάν η κυβέρνηση δεν κάνει ελέγχους στην αγορά, αρχίζοντας από τα διυλιστήρια, το έχει χάσει το παιχνίδι. Να ελέγχει τα κέρδη πρατηρίων, εταιρειών και διυλιστηρίων».

Kάπου εδώ... σταματά η όποια σοβαρή αναφορά επί του θέματος και αρχίζουν τα... ανέκδοτα! Το άλλο με τον Τοτό το ξέρετε;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου