Κυριακή, 2 Ιουνίου 2013

ΑΠΟΨΗ


Περί ιδιωτικοποίησης
του αεροδρομίου Χανίων (2)


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Γιατί πρέπει, οπωσδήποτε, να ιδιωτικοποιηθεί -και- το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων;
Τι πραγματικά χάνουν το Ελληνικό Δημόσιο και, κατά συνέπεια, οι πολίτες τούτου του τόπου από τη μη ιδιωτικοποίησή του μέχρι σήμερα;
Και ποια θα είναι τα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα από μία τέτοια εξέλιξη;
Πειστική απάντηση, στο συγκεκριμένο ερώτημα, που να μην αφήνει κανένα περιθώριο ουσιαστικού αντίλογου, δεν έχω λάβει μέχρι σήμερα απ’ όλους όσοι τάσσονται υπέρ της αλλαγής του υφιστάμενου «στάτους».
Αντιλαμβάνομαι τις ενστάσεις που εκφράζονται από επίσημα χείλη για τα προβλήματα που -ενδεχομένως- δημιουργεί η όποια γραφειοκρατία.
Αντιλαμβάνομαι, επίσης, τις ενστάσεις που επίσης εκφράζονται για την αποτελεσματικότητα τμήματος, έστω, του υφιστάμενου προσωπικού.
Ωστόσο, τα συνολικά δεδομένα, με τα όποια γνωστά ή λιγότερο γνωστά προβλήματα, δεν αποδεικνύουν ούτε καταδεικνύουν την απόλυτη αναγκαιότητα ιδιωτικοποίησης.
Και αυτό γιατί:
- Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων έχει καθαρά κέρδη, κάθε χρόνο, που ξεπερνούν τα δέκα (10) εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, ωστόσο, ελάχιστα μόνο (περί τις 200.000 ευρώ) διατίθενται ετησίως για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, με αποτέλεσμα να υπάρχουν εμφανή προβλήματα λειτουργικότητας, για τα οποία, όμως, όπως εύλογα γίνεται αντιληπτό, την ευθύνη επί της ουσίας φέρουν εκείνοι που -χθες, σήμερα ή αύριο- τάσσονται υπέρ της ιδιωτικοποίησης καθότι το αεροδρόμιο είναι υπό τον έλεγχο του Δημοσίου.
- Ο αεροσταθμός του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» των Χανίων αναμένεται να έχει επεκταθεί τους επόμενους τριάντα (30) μήνες καθώς ο ανάδοχος του συγκεκριμένου έργου, αρχικού προϋπολογισμού 110 εκατομμυρίων ευρώ, έχει ήδη οριστικοποιηθεί (μετά από πολλές, δικαστικές και όχι μόνο, περιπέτειες) και αναμένεται πλέον η εγκατάστασή του για να ξεκινήσει την υλοποίηση ενός εκ των σημαντικότερων αναπτυξιακών έργων στη Δυτική Κρήτη, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Παράλληλα, αναμένεται να κατασκευαστεί και νέος σύγχρονος πύργος ελέγχου.
- Ταυτόχρονα, το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων είναι ένα φτηνό αεροδρόμιο, συγκριτικά με άλλα, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την προσέλκυση -και για άλλους σημαντικότατους λόγους που δεν είναι, όμως, της παρούσης- αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή της Ryanair.
Τι θα γίνει σε ενδεχόμενη ιδιωτικοποίηση, πέραν της αναμενόμενης βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως συνήθως συμβαίνει σε περιπτώσεις μετάβασης ενός φορέα από δημόσιο σε ιδιωτικό έλεγχο;
Κατ’ αρχάς, η εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση του αεροδρομίου δεν θα χρειαστεί να ξοδευτεί ιδιαίτερα για την αναβάθμισή του καθώς η επέκταση του αεροσταθμού και η κατασκευή τού νέου πύργου ελέγχου είναι έργα ήδη εγκεκριμένα, που αναμένεται να ξεκινήσουν τις επόμενες εβδομάδες.
Κατά δεύτερον, θεωρείται πολύ πιθανό, αν όχι δεδομένο, ότι η διαχειρίστρια εταιρεία του αεροδρομίου θα προχωρήσει σε μικρή ή μεγάλη αύξηση των τελών (γνωστών και ως «σπατόσημο»), αφού προφανώς και απολύτως δικαιολογημένα στόχος της θα είναι το κέρδος.  
Σε μία τέτοια περίπτωση, ωστόσο, ενδέχεται οι συνέπειες να είναι αντίθετες από αυτές που επιθυμούν οι τοπικοί φορείς και η τοπική κοινωνία.
Ένα ακόμη ζήτημα, σημαντικό, που θα πρέπει να προσμετρηθεί ως αναγκαία συνισταμένη στο όλο ζήτημα, είναι τι θα γίνει τελικά με το σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδος Ηρακλείου. Ποιος θα είναι ο φορέας κατασκευής και ποιος ο φορέας διαχείρισης; Και με ποιους όρους; Κρίσιμα ερωτήματα, οι απαντήσεις των οποίων συνδέονται άμεσα με μια σειρά από θέματα που αφορούν το επίπεδο της ανταγωνιστικότητας του αεροδρομίου των Χανίων σε επίπεδο Κρήτης.
Στις 23 Μαρτίου 2012, σε άρθρο μου με τίτλο «Περί ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου Χανίων» έγραφα μεταξύ άλλων:  «Τι σημαίνει, πρακτικά, τυχόν ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”, μια που η σχετική συζήτηση έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα, παρά τις εκτιμήσεις αιρετών -και όχι μόνο- ότι δεν υφίσταται τέτοιο ζήτημα;
Σημαίνει, πολύ απλά, ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων όσων αναχωρούν από τα Χανιά θα αυξηθούν σημαντικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μία εξόχως τουριστική περιοχή όπως η Δυτική Κρήτη.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” στα Σπάτα.
Όταν “πετάς” από Χανιά προς Αθήνα το εισιτήριο είναι αρκετά φθηνότερο, συγκριτικά με όταν αναχωρείς αεροπορικώς από το “Ελευθέριος Βενιζέλος” για το “Δασκαλογιάννης”.
Ακριβότερος προορισμός σημαίνει λιγότερο ανταγωνιστικός προορισμός σε μια εποχή που οι τουριστικές επιλογές είναι πολύ περισσότερες από το παρελθόν και ζητούμενο παραμένει -για ευνόητους λόγους- η συμπίεση των τιμών.
Οι χαμηλές τιμές, άλλωστε, συμβάλλουν σημαντικά στην προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, όπως επισημάνθηκε και σε πρόσφατη εκδήλωση για τον τουρισμό, που έγινε στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου, στους Αγίους Πάντες Αποκορώνου.
Είναι, κατά συνέπεια, ξεκάθαρο ότι τυχόν ανταγωνιστικό μειονέκτημα θα σημάνει πολλά για την τοπική οικονομία, που τελεί, ουσιαστικά, υπό “παράλυση” ελέω κρίσης και έχει, πλέον, σχεδόν μοναδικό “αποκούμπι” τον τριτογενή τομέα.
Επομένως, το ζήτημα της τυχόν ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”, παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις και υποσχέσεις κυβερνητικών και μη στελεχών, δεν αφορά μόνο τους εργαζομένους σε αυτό, όπως ενδεχομένως ορισμένοι να νομίζουν.
Αφορά ολόκληρη την τοπική κοινωνία, όχι μόνο των Χανίων, αλλά ευρύτερα της Δυτικής Κρήτης -μην ξεχνάμε ότι χιλιάδες τουρίστες μεταβαίνουν κάθε χρόνο στο Ρέθυμνο μέσω του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”- που θα βγει πολλαπλώς χαμένη από μια τέτοια δυσμενή εξέλιξη». 

Ένα και πλέον χρόνο μετά, παρά τις περί αντιθέτου αρχικές εκτιμήσεις των αιρετών των Χανίων, η κυβέρνηση, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, προχωρά τον σχεδιασμό της (sic) για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μεταξύ των οποίων και αυτό των Χανίων.
Εξελίξεις αναμένονται το επόμενο διάστημα.
Σε αυτό το διάστημα, πριν την οριστικοποίηση των όποιων εξελίξεων, ελπίζουμε ότι θα ακούσουμε δημόσια και ξεκάθαρα και τις θέσεις των κυβερνητικών βουλευτών - υπουργών και του γ’ αντιπροέδρου του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Έχουν θέση οι κύριοι Βιρβιδάκης, Βολουδάκης και Μαρκογιαννάκης; Συμφωνούν με τον κυβερνητικό σχεδιασμό; Αν ναι, γιατί; Για λόγους… κομματικής πειθαρχίας; Ή γιατί κρίνουν συμφέρουσα την ιδιωτικοποίηση για τα συμφέροντα των πολιτών των Χανίων και του Ελληνικού Δημοσίου;
Αν όχι, τι πρόκειται να πράξουν, αν πράξουν, έστω για την «τιμή των όπλων» δεδομένου ότι οι δυνατότητες αποτελεσματικής παρέμβασης, σε αυτή την πολιτική και οικονομική συγκυρία, θεωρούνται λιγοστές;
Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο ζήτημα είναι σίγουρο ότι ακόμη και για την «τιμή των όπλων» δεν δύναται να αντιμετωπιστεί με επιστολές - πυροτεχνήματα του αντιπεριφερειάρχη Χανίων (ο οποίος ομολογουμένως έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον, χωρίς επικοινωνιακές «κορώνες», όλο το προηγούμενο διάστημα για να προχωρήσει το έργο της επέκτασης του αεροσταθμού του αεροδρομίου) και των τοπικών δημάρχων.
Ούτε, φυσικά, με την επίκληση της ύπαρξης των στρατιωτικών εγκαταστάσεων, άσχετα αν (μελλοντικά αποδειχθεί ότι) το συγκεκριμένο επιχείρημα έχει βάση ή όχι...




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου