Παρασκευή 26 Μαρτίου 2010

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 25/3/2010

ΒΟΑΚ - ΝΟΑΚ και άλλα πολλά...

Σημαντικές οι ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναφορικά με τα έργα υποδομής στην Κρήτη και κυρίως σε ό,τι αφορά τον ΒΟΑΚ, τους κάθετους άξονες και τον ΝΟΑΚ. Και μόνο το γεγονός ότι σύσσωμη η πολιτική ηγεσία βρέθηκε στο νησί και προχώρησε σε συγκεκριμένες εξαγγελίες, φαίνοντας να έχει πλήρη γνώση του θέματος, κρίνεται, κατά την άποψή μου, ως θετικό.

Από 'κει και πέρα, καθένας μπορεί να κάνει τις εκτιμήσεις του για όσα ειπώθηκαν ή για όσα, ενδεχομένως, δεν ειπώθηκαν, αλλά θα ανακοινωθούν εν ευθέτω χρόνο. Θεωρώ, ωστόσο, ότι τα σημαντικότερα σημεία του εγχειρήματος που ανακοίνωσε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι, κυρίως, δύο:
• το πρώτο είναι η πραγματικά ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης, που μέχρι και σήμερα αποτελεί ζητούμενο και όχι πραγματικότητα.
• το δεύτερο είναι η αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Γιάννης Οικονομίδης, σε ό,τι αφορά τη σύσταση της εταιρείας «Υποδομές Κρήτης Α.Ε.», τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων.

Ένα άλλο ζήτημα, εξίσου σημαντικό, αν όχι σημαντικότερο, είναι τι θα γίνει μετά το 2015, αν έχουν «περπατήσει» μέχρι τότε οι είκοσι παρεμβάσεις που εξαγγέλθησαν σε ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ. Θα πάμε σε ένα ανάλογο εγχείρημα, προκειμένου να αναβαθμιστούν τα εναπομείναντα τμήματα της εθνικής οδού, για τα οποία θα πρέπει να έχουν εκπονηθεί και «ωριμάσει» οι αναγκαίες μελέτες έως τότε; Ή θα επιλεγεί η λύση της Εγνατίας οδού, για τη δημιουργία, από την Κίσαμο έως τη Σητεία, ενός κλειστού αυτοκινητόδρομου, σε τμήματα του οποίου θα υπάρχουν διόδια;

Ερωτήματα - προβληματισμοί όλα τούτα. Χωρίς καμία μεμψιμοιρία. Άλλωστε, η προσωπική μου θέση για τα διόδια είναι γνωστή. Προτιμώ να ταξιδεύω σ' έναν ασφαλή και σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών πληρώνοντας λογικά ποσά σε διόδια, παρά να κάνω... τον σταυρό μου κάθε φορά που πρέπει να μεταβώ σε περιοχές της υπόλοιπης Κρήτης, επειδή ο δρόμος είναι «καρμανιόλα» και κινδυνεύει η ζωή μου και οι ζωές των συγγενικών και φιλικών μου προσώπων.

Οφείλω να επισημάνω κάτι ακόμη, σημαντικό κατά την άποψή μου. Ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι πιθανότατα εντός του 2010 θα δημοπρατηθεί η επέκταση του αεροσταθμού του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης», έργο εξαιρετικής σημασίας, προϋπολογισμού 70 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Με δεδομένο ότι αργά ή γρήγορα το νέο υπερσύγχρονο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου θα γίνει -και πρέπει να γίνει- οφείλουν οι τοπικοί φορείς να θέσουν ως έργο πρώτης προτεραιότητας -χωρίς άλλες χρονοτριβές, παλινωδίες και διχογνωμίες- τη δημιουργία ενός σύγχρονου δρόμου που θα συνδέει το αεροδρόμιο των Χανίων με το λιμάνι της Σούδας και τον ΒΟΑΚ. Διαφορετικά, ο Νομός Χανίων θα υποβαθμιστεί πολλαπλώς, αφού σε αρκετές περιπτώσεις οι εκ Ρεθύμνου συμπατριώτες μας, αλλά και οι επισκέπτες με προορισμό τον γειτονικό Νομό, θα επιλέγουν να έρθουν αεροπορικώς στην Κρήτη μέσω Ηρακλείου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία.

Από 'κει και πέρα, κατά την περιοδεία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στα Χανιά, η στήλη κατέγραψε αρκετές ειδήσεις και «ειδήσεις» σε πολιτικό αλλά και σε παραπολιτικό επίπεδο. Αναλυτικότερα:

• Θέμα έδρας της νέας εταιρείας «Υποδομές Κρήτης Α.Ε.» έθεσε ο βουλευτής Χανίων του ΠΑΣΟΚ, Ευτύχης Δαμιανάκης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου η έδρα της εταιρείας θα είναι στο Ηράκλειο, γεγονός που έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση αιρετών του Νομού Χανίων. «Η Κρήτη είναι μία, αδιαίρετη και ο συγκρητισμός θα πρέπει να θεωρείται δεδομένος, αν και δεν έγινε πράξη στο παρελθόν», τόνισε ο κ. Δαμιανάκης. Και συνέχισε: «Καθοριστικό στοιχείο για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ των Νομών και η αποκέντρωση των Υπηρεσιών για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα». «Συμφωνώ και επαυξάνω με τον Ευτύχη», σχολίασε ο βουλευτής Χανίων του ΠΑΣΟΚ, Μανώλης Σκουλάκης, λέγοντας, μεταξύ σοβαρού και αστείου, ότι «θα γίνει επανάσταση. Το Θέρισο είναι κοντά». Η έδρα της εταιρείας θα είναι η Κρήτη, είπε αργότερα, με προφανή διπλωματικό στόχο, ο κ. Ρέππας.

• Στο νομαρχιακό μέγαρο τόσο ο κ. Ρέππας όσο και ο κ. Μαγκριώτης μίλησαν θετικά για τον νομάρχη Χανίων, Γρηγόρη Αρχοντάκη. Στη συνεργασία που είχαν για το φράγμα Βαλσαμιώτη αναφέρθηκε επιγραμματικά ο κ. Μαγκριώτης, ενώ ο κ. Ρέππας χαρακτήρισε τον κ. Αρχοντάκη «επιλέξιμη περίπτωση» (!), γεγονός που φάνηκε να προκαλεί αμηχανία, έστω και προ στιγμήν. Δεν είπε, ωστόσο, περισσότερα. Η συγκεκριμένη αναφορά, καθώς και το γεγονός ότι κατά την ενημέρωση των φορέων του Νομού Χανίων για τα έργα που προγραμματίζει στην Κρήτη το Υπουργείο -η ενημέρωση έγινε σε χώρο του Μ.Α.Ι.Χ.- ο κ. Αρχοντάκης κάθισε στο πάνελ, μαζί με Ρέππα, Μαγκριώτη, Δαμιανάκη, Σκουλάκη, Καρούντζο και Οικονομίδη, και όχι μαζί με τους λοιπούς αιρετούς της Αυτοδιοίκησης και τους εκπροσώπους φορέων, προκάλεσε ποικίλα σχόλια.

• Να προχωρήσει στην τοποθέτηση προέδρου στο Λιμενικό Ταμείο Χανίων ζήτησε από τον γενικό γραμματέα της Περιφέρειας Κρήτης, Θανάση Καρούντζο ο κ. Αρχοντάκης, σημειώνοντας ότι σημαντικά λιμενικά έργα «λιμνάζουν». «Θα το δω», απάντησε ο γενικός γραμματέας, αναφέροντας ότι η θητεία του νυν προέδρου λήγει το επόμενο διάστημα.

• Θέμα υπάρχει -και συζητήθηκε σε διάφορα «πηγαδάκια», στο περιθώριο της ενημέρωσης των φορέων στο Μ.Α.Ι.Χ.- και με την τοποθέτηση νέου γενικού διευθυντή στον Οργανισμό Ανάπτυξης Δυτικής Κρήτης, στη θέση του παραιτηθέντος, Μανώλη Σπανουδάκη. Για τη θέση αυτή ακούγονται τα ονόματα τουλάχιστον πέντε προσώπων. Την κρίσιμη απόφαση καλείται να λάβει ο κ. Καρούντζος, ο οποίος, όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό δεν έχει εύκολο έργο, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι έχει γίνει δέκτης προτάσεων και προτροπών και από τους βουλευτές Χανίων και Ρεθύμνου του ΠΑΣΟΚ.

• Ολιγόλεπτη συνάντηση με τα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Χανίων του ΠΑΣΟΚ είχαν, στον χώρο του Μ.Α.Ι.Χ., οι κ.κ. Ρέππας και Μαγκριώτης. Μετά τη συνάντηση ρώτησα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής τι πρόβλημα έχει το τοπικό ΠΑΣΟΚ με τις επιλογές των διοικητών σε νοσηλευτικά και προνοιακά ιδρύματα της πόλης. (Υπενθυμίζεται ότι ο γραμματέας της Ν.Ε., Γιάννης Χριστουλάκης εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία ασκούσε κριτική γιατί δεν ερωτήθηκε το κόμμα πριν την επιλογή τους). «Είχε κάνει αίτηση ο κ. Χριστουλάκης για κάποια εκ των θέσεων αυτών;», ρώτησα, καθώς αυτό διέρρευσε τις τελευταίες ημέρες από μέλη του ΠΑΣΟΚ, τα οποία δεν συμφωνούσαν με το περιεχόμενο της ανακοίνωσης του γραμματέα. Η απάντηση που έλαβα από μέλος της Ν.Ε. ήταν αποστομωτική. «Εγώ, πάντως, δεν έκανα αίτηση και δεν έχω κανένα πρόβλημα»!

• Δύο φορές αναφέρθηκε στον συντοπίτη του, Θανάση Καρούντζο ο κ. Ρέππας (και οι δύο είναι Αρκάδες), λέγοντας ότι «έχει γίνει Κρητικότερος των Κρητών». Από την πλευρά του, ο κ. Αρχοντάκης... θυμήθηκε ότι είναι συνάδελφοι με τον κ. Καρούντζο (φαρμακοποιοί και οι δύο).

• Έναν πράσινο φάκελο κρατούσε ο βουλευτής Χανίων του ΠΑΣΟΚ, Μανώλης Σκουλάκης, στη σύντομη σύσκεψη που έγινε προχθές, αργά το μεσημέρι, στο νομαρχιακό μέγαρο. Μέσα στον φάκελο, το περιεχόμενο του οποίου κοίταξε μερικές φορές ο Κισαμίτης βουλευτής, υπήρχαν πολλές σελίδες πιασμένες με λάστιχο. Στην πρώτη εξ αυτών αναγραφόταν με μαύρα γράμματα μία και μόνη λέξη: ΝΟΑΚ.

• Υπενθυμίζω ότι ο κ. Ρέππας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου, λέγοντας τα εξής: «Μίλησα για υποτιθέμενο ή λεγόμενο Νότιο Οδικό Άξονα, γιατί γνωρίζετε ότι αυτός αρχίζει και τελειώνει στο ανατολικό τμήμα της Κρήτης. Έχει επικρατήσει όμως έτσι να ονομάζεται. Κι επειδή ο ΒΟΑΚ είναι ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα έχει κατ' ακολουθίαν και το κομμάτι αυτό, το οποίο είναι συνοδευτικό προς τον ΒΟΑΚ, αναφορά στα διευρωπαϊκά δίκτυα και για λόγους συνεννόησης αναφέρεται ως ΝΟΑΚ. Εμείς μιλάμε για την αναβάθμιση του ΝΟΑΚ και η εταιρεία αυτή θα μπορεί πράγματι να μελετήσει σε άλλη βάση ένα Νότιο Οδικό Άξονα που είναι Νότιος Οδικός Άξονας. Δεν υπάρχει έτοιμη μελέτη για κάποιο τμήμα του Νότιου Οδικού Άξονα, το οποίο διαπερνά σε μεγάλο μήκος τη δυτική Κρήτη. Αυτό είναι κάτι το οποίο ο νέος φορέας που δημιουργούμε θα το μελετήσει, θα κάνει τις προτάσεις του και με τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας θα κάνουμε και τις παρεμβάσεις μας».

Τα θυμίζω όλα τούτα, γιατί πριν από ενάμισι, περίπου, χρόνο δημιουργήθηκε... αναστάτωση - θόρυβος επειδή το Δημοτικό Συμβούλιο Ιναχωρίου αποφάσισε ομόφωνα να μην εντάξει, σε εκείνη τη φάση, το τμήμα του ΝΟΑΚ που περνά μέσα από τον Δήμο στο υπό εκπόνηση Σχέδιο Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ). Μέγα θέμα προκλήθηκε τότε!

Στις 13 Νοεμβρίου 2008 έγραφα στη στήλη για τον ΝΟΑΚ:

«Σήμερα, οι Υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ εξακολουθούν -διαχρονική η στάση τους- να θεωρούν ότι Νότιος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ο άξονας Ηράκλειο - Άγιοι Δέκα - Βιάννος - Ιεράπετρα - Παχειά Άμμος και όχι η αρτηρία Λιμένας Κισάμου - Στόμιο - Κουντούρα - Παλιόχωρα - Σούγια και Χώρα Σφακίων - Ροδάκινο - Αγία Γαλήνη - Τυμπάκι - Μοίρες - Άγιοι Δέκα - Καστελιανά - Βιάννος - Μύρτος - Ιεράπετρα - Μακρύγιαλος - Λιθίνες - Σητεία, όπως παρουσιάζεται εδώ και δεκαετίες σε εγκεκριμένες αναγνωριστικές μελέτες, με τεκμηριωμένα στοιχεία για τη μεγάλη σημασία της αρτηρίας αυτής».

Και πρόσθετα, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Αντί, λοιπόν, να καταβληθεί προσπάθεια για να εκπονηθούν, επιτέλους, οι μελέτες, να "ωριμάσει" το έργο και εν συνεχεία να "αναβαθμιστεί", προκειμένου να καταστεί δυνατή η ένταξή του στα διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα, ώστε να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του (συνολικά απαιτούνται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ), δημιουργείται -ξαφνικά- θέμα, προκαλείται θόρυβος - αναστάτωση...»
Γιατί γίνεται αυτό; Υπάρχει, όντως, πρόβλημα για το έργο, με τη συγκεκριμένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου; Ή προκαλείται αναστάτωση εκ του πονηρού; Καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του, από τη στιγμή, μάλιστα, που είναι γνωστό ότι αν ο ΝΟΑΚ προχωρήσει (ολοκληρωθούν οι μελέτες κ.λπ.) τότε ο Δήμος Ιναχωρίου θα είναι υποχρεωμένος, εκ του νόμου, να αποτυπώσει στο ΣΧΟΟΑΠ τον συγκεκριμένο δρόμο.
Αντίθετα, σε αυτή τη φάση, ο Δήμος έχει το δικαίωμα να μην τον αποτυπώσει, αν και υπάρχει η άποψη -με επιχειρήματα- ότι καλό θα ήταν να το έκανε. Όταν, όμως, δεν αποτυπώνεται ο ΝΟΑΚ (στο Νομό Χανίων) στο χωροταξικό σχέδιο Κρήτης, αλλά και στο εθνικό χωροταξικό που εγκρίθηκε πρόσφατα στη Βουλή, το ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Ιναχωρίου είναι, για ορισμένους, το πρόβλημα; Γιατί άραγε;»

Σημείωνα, δε, ότι «... καταβάλλεται προσπάθεια από την Περιφέρεια Κρήτης και τους αναδόχους μελετητές για άρση των αντιρρήσεων φορέων που γνωμοδότησαν αρνητικά για την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης των υποστηρικτικών μελετών» του οδικού τμήματος Στόμιο - Κουντούρα - Παλιόχωρα. Η πρωτοφανής αυτή επισήμανση γίνεται στο έγγραφο της Περιφέρειας Κρήτης που δόθηκε πρόσφατα από το ΥΠΕΧΩΔΕ στον κ. Σκουλάκη, ως απάντηση στην ερώτηση για τον ΝΟΑΚ. Αντί, δηλαδή, να εναρμονιστούν οι μελέτες με τις παρατηρήσεις των φορέων που γνωμοδότησαν αρνητικά, γίνεται προσπάθεια να αλλάξουν γνώμη οι φορείς! Πραγματικά, πρωτοφανές. Ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας Κρήτης Σεραφείμ Τσόκας τι λέει γι' αυτό;», ρωτούσα τότε. Απάντηση ουδέποτε δόθηκε...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου