Πέμπτη 7 Μαΐου 2009

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 7/5/2009



Περί γρήγορου πλοίου

Κάθε φορά, τα τελευταία χρόνια, που τίθεται το αίτημα για δρομολόγηση ενός γρήγορου πλοίου στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς παρατηρείται το εξής φαινόμενο: να συνδέεται το συγκεκριμένο αίτημα με την ΑΝΕΚ και να ισχυρίζονται ορισμένοι, είτε ότι επιχειρείται να πληγεί η εταιρεία, είτε ότι επιχειρείται να φορτωθούν σε αυτήν όλα τα «στραβά και ανάποδα» του τουρισμού. Αστεία πράγματα.

Η δρομολόγηση γρήγορου πλοίου είναι σαφές και προφανές ότι αποτελεί ένα λιθαράκι, από τα πολλά που πρέπει να μπουν, για να καταστούν ακόμη πιο ελκυστικός προορισμός τα Χανιά, δεδομένου ότι πολλοί κάτοικοι της Αττικής -κυρίως- θα μπορούν να τα επισκέπτονται για δύο ή τρεις ημέρες καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, ιδιαίτερα βέβαια την καλοκαιρινή περίοδο. Και βέβαια, ο -υγιής- ανταγωνισμός θα ωφελήσει την τσέπη του επιβατών.

Γράφαμε, για το συγκεκριμένο θέμα, στις 10 Μαρτίου 2009:

«Η φετινή τουριστική χρονιά προβλέπεται δύσκολη. Το έχουμε επισημάνει. Το θέμα, πια, δεν είναι αν θα υπάρξει μείωση στις κρατήσεις, αλλά η μείωση αυτή να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη. Αναζητούνται λύσεις, λοιπόν. Μία απ' αυτές ενδεχομένως να ήταν η τόνωση του εσωτερικού τουρισμού με τη δρομολόγηση ενός ταχύπλοου σκάφους, όπως είχε συμβεί και παλιότερα, προκειμένου τα Χανιά να καταστούν και πάλι προορισμός διημέρου ή τριημέρου. Στο Ηράκλειο η εταιρεία Attica Group δρομολογεί από την Πέμπτη 12 Μαρτίου το πλοίο “Superfast XII”, παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό (Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ). Στα Χανιά, όπου η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης διατηρεί το μονοπώλιο, έχοντας επικρατήσει στις κατά καιρούς μάχες με τους ανταγωνιστές της, θα υπάρξει μία ανάλογη κίνηση;».

Ενα λιθαράκι, λοιπόν. Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο. Στις 19 Απριλίου 2008, με αφορμή τη δρομολόγηση παλαιών πλοίων στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς από την ΑΝΕΚ και τις διαμαρτυρίες δημάρχων του Νομού Χανίων, γράφαμε στη στήλη:

«... είναι τουλάχιστον αστείο να κατηγορείται η ΑΝΕΚ για την πτώση του τουρισμού στο Νομό Χανίων, γενικώς, επειδή (ξανα)έβαλε -προσωρινά- παλιά πλοία στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς. Άλλοι έχουν, διαχρονικά, την κύρια ευθύνη για ό,τι συμβαίνει ή δε συμβαίνει στον τριτογενή τομέα. Και, κυρίως, για τα χάλια σε επίπεδο Νομού. Για την έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού, με αποτέλεσμα να συνυπάρχουν σπίτια, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, μπαρ και εστιατόρια (!) σε τουριστικές περιοχές, για την τσιμεντοποίηση του βόρειου παραλιακού άξονα, για την καταστροφή - ρύπανση του περιβάλλοντος, για την έλλειψη βασικών έργων υποδομής (από πεζοδρόμια έως ικανοποιητικό οδικό δίκτυο και βιολογικοί), κ.ο.κ. Για όλα αυτά τα θέματα υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, οι οποίες επιμερίζονται σε συγκεκριμένα άτομα διαχρονικά. Είναι, βέβαια, και οι συγκοινωνίες ένα πολύ σημαντικό θέμα. Και η επαναφορά -έστω και προσωρινά- σε... μονοπωλιακές εποχές -ακτοπλοϊκά- αποτελεί οπισθοδρόμηση, υποβάθμιση. Παράλληλα, δε, το μονοπώλιο οδηγεί τις τιμές προς τα πάνω. Δεν είναι, όμως, το μοναδικό σημαντικό θέμα οι συγκοινωνίες. Δεν είναι το κυρίαρχο. Καλό θα ήταν, κατά συνέπεια, να υπήρχαν ανάλογες έντονες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες από δημάρχους, τουριστικούς και άλλους φορείς, όπως ο Δικηγορικός Σύλλογος, και γι' άλλα, εξίσου σημαντικά -αν όχι σημαντικότερα- θέματα που άπτονται άμεσα ή έμμεσα του τουρισμού και όχι μόνο».

Το τι θα κάνει κάθε εταιρεία το αποφασίζει η Διοίκησή της, η οποία κρίνει τι είναι προς το συμφέρον της και τι όχι. Ουδείς μπορεί να της επιβάλλει το τι θα πράξει, αλλά και ουδείς μπορεί να απαγορεύσει στον κάθε πολίτη να κρίνει, χωρίς ακρότητες φυσικά, την κάθε ανώνυμη εταιρεία, που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο και παρέχει υπηρεσίες στο κοινωνικό σύνολο. Είτε λέγεται ΑΝΕΚ, είτε Μινωικές Γραμμές, είτε Attica Group.

Γράφαμε σχετικά στις 13 Μαΐου 2008:

«... η ΑΝΕΚ είναι μια μεγάλη ανώνυμη εταιρεία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, με μεγαλομέτοχο τον κ. Γιάννη Βαρδινογιάννη. Είναι, επομένως, ελεύθερη, να πράττει κατά βούληση. Είτε αρέσει, είτε δεν αρέσει. Όπως ελεύθεροι να κρίνουν την οποιαδήποτε ανώνυμη εταιρεία, για την πολιτική της, για τις πρακτικές της, για τις τιμές της, για τα δρομολόγιά της είναι οι πολίτες, τα σωματεία, τα κόμματα, οι αιρετοί, οι πάντες. Άλλωστε, όλοι κρίνονται. Τα κόμματα, τα σωματεία, οι δήμαρχοι, οι βουλευτές, οι πολυεθνικές, οι πρόεδροι ποδοσφαιρικών ομάδων, τα τηλεοπτικά κανάλια, οι εφημερίδες, οι δημοσιογράφοι. Όλοι. Καθημερινά. Ουδείς μπορεί να είναι στο απυρόβλητο. Ουδείς».

Και κάτι ακόμη: ουδείς αμφισβητεί ότι η ΑΝΕΚ προσλαμβάνει Κρητικούς, ως επί το πλείστον, ότι βοηθά τα τοπικά αθλητικά σωματεία και τους συλλόγους, ότι κατά καιρούς κάνει προσφορές και ότι αγοράζει τοπικά προϊόντα ενισχύοντας τον δοκιμαζόμενο πρωτογενή τομέα και όχι μόνο. Αυτό που έχει κουράσει είναι η επίκληση του τοπικού χαρακτήρα της εταιρείας κατά το δοκούν. Κοινώς, όποτε βολεύει.

Γράφαμε σχετικά, στις 12 Απριλίου 2008:

«Ενοχλήθηκαν στην ΑΝΕΚ με την πρωτοβουλία του δημάρχου Πλατανιά Γιώργου Τσαγκαράκη να φέρει το θέμα της δρομολόγησης -έστω και προσωρινά- παλαιών πλοίων, από την εταιρεία, στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς. Όπως ενοχλήθηκαν και με την κριτική που άσκησαν για το ίδιο θέμα ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τοπικοί φορείς του τουρισμού. Ως απάντηση, όχι δημόσια προς το παρόν, προτάσσουν τα περί ανώνυμης εταιρείας, εισηγμένης στο Χρηματιστήριο, κ.λπ. Σύμφωνοι. Μόνο που αυτό το θυμούνται όποτε τους συμφέρει. Όταν, για παράδειγμα, πριν από μερικά χρόνια, η Blue Star δρομολόγησε πλοίο στη γραμμή Πειραιάς - Σούδα, σπάζοντας το πολυετές μονοπώλιο, η Διοίκηση της ΑΝΕΚ απευθύνθηκε δημόσια στη συνείδηση των Χανιωτών, ζητώντας τους να στηρίξουν τη “δική τους εταιρεία λαϊκής βάσης”, που ήταν βέβαια -και τότε- Α.Ε., εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Το ίδιο, εμμέσως πλην σαφώς, πράττει, η Διοίκηση ακόμη και σήμερα με τη διαφήμιση που “παίζει” στους τοπικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. “Είναι όλων των Κρητικών ετούτο το βαπόρι”, λέει ο συμπαθής παππούς στον εγγονό του. Ε, άμα είναι “όλων των Κρητικών”, δικαιούνται, φαντάζομαι, “όλοι οι Κρητικοί” ν’ ασκούν κριτική και να ζητούν το καλύτερο. Και το κάνουν...».

Το θετικό είναι, τουλάχιστον, ότι μετά από χρόνια ο -υγιής- ανταγωνισμός ανάγκασε την ΑΝΕΚ να βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες της. Έτσι είναι αυτά. «Ανάγκα και θεοί πείθονται...».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου