Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2009

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 5/11/2009

Το κράτος
έχει συνέχεια
στην... κοροϊδία;

Πριν από λίγους μήνες, η τότε κυβέρνηση της Ν.Δ., με πρόσχημα την αναθέρμανση της αγοράς αυτοκινήτου, που είχε υποστεί σημαντική καθίζηση, αποφάσισε να μειώσει κατά 50% το τέλος ταξινόμησης. Επρόκειτο για μέτρο που αντιμετωπίστηκε θετικά από την αγορά, αλλά και απ’ όσους συμπoλίτες μας είχαν... όνειρο -ή απωθημένο- να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο ακριβότερο των δυνατοτήτων τους, δεδομένου ότι με τη μείωση του τέλους ταξινόμησης οι τιμές σε αυτά τα οχήματα -υψηλού κυβισμού- μειώνονταν σημαντικά.

Η αγορά δούλεψε και πάλι, μόνο που ο στόχος, δηλαδή η αναθέρμανση, δεν επιτεύχθηκε, αφού, πέρα από το μερτικό των εμπόρων, τα υπόλοιπα -και περισσότερα- χρήματα κατέληξαν στις γερμανικές -κυρίως- και στις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Σημειώθηκε, δηλαδή, το εξής παράδοξο: το ελληνικό κράτος να επιδοτεί, ουσιαστικά, τις μεγάλες βιομηχανίες άλλων χωρών.

Στη συνέχεια, ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς ανακοίνωσε «νέα περιβαλλοντικά τέλη για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα», σύμφωνα με τα οποία το ποσό καταβολής προκύπτει ανάλογα την «ηλικία» και τα κυβικά του αυτοκινήτου. Όσοι, δηλαδή, λίγες ημέρες πριν είχαν αγοράσει πανάκριβα αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού, γλυτώνοντας ακόμη και 10.000 ευρώ από τη μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 50%, θα καλούνταν τα επόμενα χρόνια να πληρώσουν υψηλότερα τέλη! Επρόκειτο, σαφώς, για κοροϊδία, για εμπαιγμό.

Παράλληλα, ο κ. Σουφλιάς ανακοίνωσε ότι θα εφαρμοστεί η απόσυρση, διότι, σύμφωνα με τον ίδιο αλλά και την τότε κυβέρνηση, το συγκεκριμένο μέτρο είναι προς την κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και άρα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος.

Το ΠΑΣΟΚ, ως αξιωματική αντιπολίτευση τότε, διαφώνησε -και ορθά- με τις συγκεκριμένες εξαγγελίες. Επισήμανε ότι τα «περιβαλλοντικά τέλη» θα πρέπει να έχουν άμεση σχέση με τους ρύπους που εκπέμπει κάθε Ι.Χ. αυτοκίνητο και τόνισε ότι το μέτρο της απόσυρσης θα επανεξεταστεί, χωρίς, ωστόσο, ουδέποτε να αναφέρει δημόσια ότι δεν θα εφαρμοστεί.

Τις προάλλες, το ΠΑΣΟΚ, ως κυβέρνηση πλέον, ανακοίνωσε τα -δικά του- «νέα περιβαλλοντικά τέλη», διαψεύδοντας τις προσδοκίες όλων όσοι πίστευαν ότι θα υπήρχε ακολουθία προεκλογικών λόγων και μετεκλογικών πράξεων. Έτσι, αντί να συνδέσει τους ρύπους με τα τέλη, αναγκαιότητα την οποία υπογράμμιζε λίγους μήνες νωρίτερα, προκειμένου όσοι ρυπαίνουν περισσότερο να πληρώνουν ακριβότερα, προχώρησε, απλά, σε μία μικρή βελτίωση των εξαγγελιών Σουφλιά.

Μείωσε, δηλαδή, σε σχέση με την απόφαση Σουφλιά, τα τέλη που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. αυτοκινήτων, κυβισμού έως και 1.357 εκατοστών και αύξησε τα τέλη για τα οχήματα κυβισμού από 1.929 εκατοστά και πάνω. Για τα αυτοκίνητα κυβισμού 1.358 έως 1.928 εκατοστών προβλέπεται ό,τι προβλεπόταν και στην απόφαση Σουφλιά.

Με άλλα λόγια, εκατομμύρια Έλληνες που αγόρασαν αυτοκίνητο πριν από την 1η Ιανουαρίου 2005 (όσοι αγόρασαν μετά θα έχουν μία μικρή μείωση) θα κληθούν να πληρώσουν, τις επόμενες ημέρες, ιδιαίτερα αυξημένα τέλη, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Οι αυξήσεις αυτές κυμαίνονται από 25 έως 300 ευρώ, ανάλογα την «ηλικία» των οχημάτων και τον κυβισμό. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ιδιοκτήτης Ι.Χ. αυτοκινήτου που αποκτήθηκε το 1999, 1.400 κυβικών εκατοστών, θα πληρώσει 302, έναντι 202 ευρώ που πλήρωνε μέχρι πέρυσι.

Παράλληλα, το ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε ότι δεν θα υλοποιηθεί το μέτρο της απόσυρσης. Όσοι πρόλαβαν (73.000 από τους 730.000 δικαιούχους συνολικά) - πρόλαβαν. Η είδηση προκάλεσε, όπως αναμενόταν, σοκ στην αγορά. Οι έμποροι, που είχαν προχωρήσει σ’ ένα σχεδιασμό, με βάση την εξαγγελία για απόσυρση, «είδαν τη γη να χάνεται κάτω από τα πόδια τους», αφού εκατοντάδες πελάτες τους έσπευσαν να ακυρώσουν τις παραγγελίες τους, ζητώντας πίσω τις προκαταβολές που είχαν καταβάλει.

Είναι προφανές, κατά συνέπεια, ότι οι αντιδράσεις που σημειώνονται για την απόσυρση της... απόσυρσης είναι απολύτως φυσιολογικές. Θυμίζω ότι στις 17 Σεπτεμβρίου 2009, 17 ημέρες πριν τις εθνικές εκλογές, ο νυν υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, δήλωνε ότι το ΠΑΣΟΚ, ως κυβέρνηση, «θα ξαναδεί το πλαίσιο που αφορά την απόσυρση και τα τέλη κυκλοφορίας», σημειώνοντας, παράλληλα, ότι «έχουμε διαφωνήσει με το συγκεκριμένο πλαίσιο και θα το βελτιώσουμε, θα το αλλάξουμε, έτσι ώστε να μην τιμωρούνται οι φτωχότεροι συμπολίτες μας, όπως γίνεται σήμερα».

Συμπερασματικά:

• Σε ό,τι αφορά τα τέλη κυκλοφορίας υπήρξαν μεν ορισμένες βελτιώσεις, ωστόσο το βασικό αποτέλεσμα είναι ότι σημειώθηκε αύξηση για όλα τα Ι.Χ. αυτοκίνητα που αποκτήθηκαν πριν την 1η Ιανουαρίου 2005.

• Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν τα ισχύοντα, πλέον, τέλη να χαρακτηριστούν «πράσινα».

• Σε ό,τι αφορά την απόσυρση, το μέτρο δεν είναι περιβαλλοντικό. Θα μπορούσε να ήταν αν προβλεπόταν ότι η επιδότηση αγοράς αυτοκινήτου θα ίσχυε μόνο για όσους απέσυραν το παλιό τους αυτοκίνητο και αποκτούσαν ένα νέο, το οποίο θα εκπέμπει ρύπους κάτω από ένα συγκεκριμένο, προκαθορισμένο όριο.

• Με δεδομένη την οικονομική στενότητα είναι προφανές ότι ορθά το μέτρο δεν εφαρμόζεται. Μόνο που η κυβέρνηση είναι, πλέον, εκτεθειμένη. Άλλα έλεγε προεκλογικά, άλλα πράττει μετεκλογικά. Δικαιολογία, έχει. Την άθλια κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Μόνο που η συγκεκριμένη δικαιολογία δεν πείθει, γιατί η κατάσταση της οικονομίας ήταν, λίγο - πολύ, γνωστή. Ακόμη, ωστόσο, και αν πείθει αρκετούς, είναι προφανές ότι δεν θα γίνεται εσαεί αποδεκτή από αυτούς. Αναγκαία η επισήμανση, διότι η κυβέρνηση μόλις ξεκίνησε τον ανηφορικό και ιδιαίτερα δύσκολο δρόμο που καλείται να διανύσει. Και σε αυτόν τον δρόμο είναι σίγουρο ότι θα ξαναβρεί μπροστά της υποσχέσεις, τις οποίες στελέχη του ΠΑΣΟΚ έδωσαν προεκλογικά, ελαφρά τη καρδία...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου