Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2009

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ - 20/10/2009

Η αγορά
καυσίμων
στην Κρήτη

Xρειάζεται ιδιαίτερη έρευνα, όπως αυτή που διέταξε πριν από μερικούς μήνες ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, για να αντιληφθεί κανείς τι συμβαίνει στην αγορά των καυσίμων, ειδικά στην Κρήτη; Δεν γνωρίζουν τα έμπειρα στελέχη του Υπουργείου; Δεν αντιλαμβάνονται οι ελεγκτικές Αρχές; Δεν έχουν εικόνα οι κατά καιρούς υπουργοί;

Eπειδή αδυνατώ να μπω στη διαδικασία ακόμη και να σκεφθώ ότι οι εκάστοτε πολιτικά «αρμόδιοι» επί του θέματος δεν έχουν γνώση των όσων συμβαίνουν ή δεν συμβαίνουν στην αγορά των καυσίμων -διότι σε αυτή τη θεωρητική περίπτωση έχω την αίσθηση ότι θα πρέπει, ενδεχομένως, να μπω στη διαδικασία έκδοσης διαβατηρίου και εκποίησης των όποιων περιουσιακών μου στοιχείων σε τούτη την άμοιρη χώρα- καταλήγω στο συμπέρασμα ότι, διαχρονικά, η εφαρμοζόμενη πολιτική είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων κυβερνητικών επιλογών. Καταγράφω τις δύο βασικές.

Eπιλογή πρώτη: δεν ακουμπάμε, για ευνόητους λόγους, τα διυλιστήρια, τα οποία, ως γνωστόν, ανήκουν σε δύο εξαιρετικά ισχυρές οικογένειες επιχειρηματιών. Αποτέλεσμα; Τα διυλιστήρια και εν συνεχεία οι εταιρείες πωλούν χωρίς κανέναν, ουσιαστικά, έλεγχο, όπως καταγγέλλουν οι πρατηριούχοι της Κρήτης.

Eίναι, δε, χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τους βενζινοπώλες του νησιού, οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση προ φόρων. Μετά την επιβολή των φόρων «αγγίζουμε» τον κοινοτικό μέσο όρο. Τι σημαίνει αυτό; Μα, φυσικά, ότι τα διυλιστήρια τα «κονομάνε χοντρά»!

Eπιλογή δεύτερη: επειδή δεν ακουμπάμε τα διυλιστήρια, αφήνουμε τις τιμές των καυσίμων ν’ ανέβουν σε υψηλά επίπεδα, προκειμένου να εισπράξει το κράτος μεγαλύτερο ΦΠΑ -που είναι 19% για τα καύσιμα- και όταν πια «φτάσει ο κόμπος στο χτένι», και το θέμα πάρει διαστάσεις από τα Μέσα Ενημέρωσης, τα βάζουμε με τους κερδοσκόπους... πρατηριούχους, αν και γνωρίζουμε ότι είναι ο τελευταίος κρίκος της κερδοσκοπικής αλυσίδας, άρα και αυτοί που φέρουν τη μικρότερη ευθύνη για την υφιστάμενη κατάσταση.

H επιλογή αυτή έχει μεν, προσωρινά, θετικά αποτελέσματα για τα -συνεχώς άδεια- ταμεία του κρατικού κορβανά, όμως μόνο κοντόφθαλμη μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού μεσομακροπρόθεσμα δημιουργεί προβλήματα στην αγορά, δεδομένου ότι οι τιμές των καυσίμων συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με πληθωρισμό, ακρίβεια, κ.λπ.

«O ανταγωνισμός στην αγορά πώλησης καυσίμων, ιδιαίτερα στην Κρήτη, μόνο υγιώς δεν λειτουργεί, αφού τα ολιγοπώλια στα διυλιστήρια και στις εταιρείες έχει επιτρέψει τη δημιουργία καρτέλ, τα οποία πωλώντας τα καύσιμα σε αδικαιολόγητα υψηλές τιμές, κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών και των πρατηριούχων. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα κέρδη που αποκομίζουν οι εταιρείες διύλισης και χονδρικής πώλησης καυσίμων από την πώληση καυσίμων στους τέσσερις νομούς της Κρήτης, είναι πενταπλάσια έως και εξαπλάσια απο τα κέρδη που αποκομίζουμε εμείς οι πρατηριούχοι από το λιανικό εμπόριο. Αυτό το φαινόμενο είναι πρωτοφανές και εντελώς αντίθετο με τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού και από μόνο του αρκεί για να καταδείξει τις δυσλειτουργίες αναφορικά με το εμπόριο καυσίμων στο νησί μας», επισημαίνουν οι πρατηριούχοι της Κρήτης σε πρόσφατο κοινό τους υπόμνημα προς το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Oι πρατηριούχοι, όπως επισημάνθηκε και χθες σε σχετικό ρεπορτάζ, καταθέτουν συγκεκριμένες προτάσεις η εφαρμογή των οποίων, όπως πιστεύουν, θα δώσει λύση στο προαναφερόμενο πρόβλημα. Ειδικότερα, ζητούν την επιβολή πλαφόν ως προς την ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή πώλησης καυσίμων, τονίζοντας, βέβαια, ότι αυτό «θα έχει αποτελέσματα μόνο αν επιβληθεί σε όλους τους παράγοντες της αγοράς καυσίμων, δηλαδή στα διυλιστήρια, τις εταιρείες χονδρικού εμπορίου και τα πρατήρια λιανικής πώλησης».

Παράλληλα, ζητούν «η επιβολή πλαφόν να μην είναι περιστασιακή, αλλά να έχει μία διαρκή ισχύ», καθώς και «απαγόρευση μεταβολής των τιμών πώλησης υγρών καυσίμων εάν δεν έχει παρέλθει προθεσμία τουλάχιστον 15 - 20 ημερών από την προηγούμενη μεταβολή».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Χανίων Βαγγέλης Κώτσος επισήμανε, μιλώντας στον γράφοντα, ότι «η μέση τιμή πώλησης της βενζίνης στην Κρήτη είναι περίπου 10 λεπτά του ευρώ υψηλότερη σε σχέση με τη μέση τιμή πώλησης της βενζίνης στο σύνολο της χώρας. Αν μάλιστα συγκρίνει κανείς τη μέση τιμή πώλησης της βενζίνης στην Κρήτη με τη μέση τιμή πώλησης της βενζίνης στους Νομούς με τις φθηνότερες τιμές, θα διαπιστώσει ότι η διαφορά ξεπερνάει ακόμα και τα 20 λεπτά»!

Λογικά, κατά συνέπεια, τα αιτήματα των πρατηριούχων. Με συγκεκριμένη στόχευση. Να πέσουν οι υψηλές τιμές των καυσίμων στην Κρήτη. Να σταματήσει αυτή η «ληστεία», σε βάρος των πολιτών. Να μπει ένα τέλος στην ασυδοσία, στην κερδοσκοπία. Λογικά, λοιπόν, θα έπρεπε να υπάρξει άμεση αντίδραση από το αρμόδιο Υπουργείο. Λογικά, θα έπρεπε όλοι οι βουλευτές της Κρήτης να διεκδικήσουν από κοινού και να επιτύχουν τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων στην αγορά των καυσίμων.

Λογικά, λογικά, λογικά... Πολλά τα... λογικά. Μόνο που, όπως δυστυχώς φαίνεται, άλλη η δική μας λογική -των πολιτών δηλαδή- και άλλη η λογική των αντιπροσώπων μας στο Κοινοβούλιο! Δυστυχώς για εμάς. Αλλά δυστυχώς και για εκείνους...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου