Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2011

ΑΠΟΨΗ


Σπίτι μου,
σπιτάκι μου;


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Ποιο ήταν το όνειρο του «μέσου» Ελληνα πολίτη εδώ και δεκαετίες (εκτός από την είσοδο του ίδιου ή του παιδιού του στο Δημόσιο); 
Να αποκτήσει το δικό του κεραμίδι, το δικό του σπίτι.
Νόμιμα ή -ακόμη και- παράνομα. Καθότι καθυστερούσε τρομακτικά ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός και η εφαρμογή του. Με αποτέλεσμα τα αυθαίρετα να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια.
«Σπίτι μου, σπιτάκι μου, σπιτοκαλυβάκι μου».
Τα τελευταία χρόνια, χιλιάδες Ελληνες πήγαν στις Τράπεζες ζητώντας στεγαστικό δάνειο. Αναγκαστικά. Ηταν ο μόνος τρόπος για να κάνουν πράξη τον στόχο τους καθώς ελάχιστοι είχαν σε μετρητά όλο το ποσό που απαιτούνταν.
«Σιγά μη μείνω στο νοίκι. Θα πάρω δάνειο, θα χτίσω το δικό μου σπίτι και τα λεφτά που δίνω στο νοίκι θα τα δίνω στη δόση του δανείου. Και θα μου μείνει και το σπίτι».
Αυτή ήταν, μέσες άκρες, η κεντρική ιδέα. Χιλιάδες, κατά συνέπεια, τα στεγαστικά δάνεια. Ειδικά μετά την πτώση των επιτοκίων, τα οποία ήταν υπερβολικά υψηλά πριν από δύο και πλέον δεκαετίες. 
Μόνο που, όπως αποδείχθηκε, οι χιλιάδες αυτοί Ελληνες λογάριαζαν χωρίς τον «ξενοδόχο».
Δεν υπολόγισαν, δηλαδή, ότι θα έρθει μια εποχή, όπως η τωρινή, που από ιδιοκτήτες θα γίνουν συνιδιοκτήτες στο ίδιο τους το σπίτι!
Με το κράτος, βεβαίως - βεβαίως. Που όχι απλά φορολογεί την ιδιοκτησία, όπως οφείλει να πράξει, για ευνόητους λόγους, αλλά την «ξεζουμίζει». Το ένα ειδικό τέλος πίσω από το άλλο. Το ένα χαράτσι διαδέχεται το άλλο. Χωρίς σταματημό. Χωρίς λογική. Χωρίς σχέδιο.
Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι ορατά διά γυμνού οφθαλμού. 
Και όσοι, πριν από λίγα χρόνια απαριθμούσαν τα πλεονεκτήματα της ιδιοκτησίας, σήμερα έχουν καταπιεί τη γλώσσα τους. 
«Τι βλακεία έκανα. Δεν θα χρωστούσα στην Τράπεζα, θα νοίκιαζα κάθε πέντε - έξι χρόνια και ένα άλλο, καινούργιο σπίτι και θα είχα το κεφάλι μου ήσυχο. Ούτε φόροι ούτε τέλη ούτε δάνειο και επιτόκια ούτε, ούτε, ούτε»... 
Αυτή είναι, μέσες άκρες, η κεντρική ιδέα, σήμερα πλέον. Για πολλούς, καταχρεωμένους και απελπισμένους, ιδιοκτήτες.
Πώς αλλάζουν οι καιροί...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου