ΠΑΝΕ ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΚΑΛΟΙ ΚΑΙΡΟΙ...
Οικονομική
φουρτούνα
και στην ΑΝΕΚ
Απλήρωτοι
οι εργαζόμενοι
λόγω έλλειψης
ρευστότητας
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Σε φουρτουνιασμένα νερά εξακολουθεί να πλέει η ΑΝΕΚ -αλλά και γενικότερα η ελληνική ακτοπλοΐα- καθώς οι ιδιαίτερα υψηλές τιμές των καυσίμων, ο διαχρονικός βραχνάς του δανεισμού, η μεγάλη πτώση στη διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών τους τελευταίους μήνες, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, η στάση πληρωμών από πλευράς κράτους (άγονες γραμμές), αλλά και η δραματική έλλειψη ρευστότητας του τραπεζικού κλάδου, εντείνουν τα ήδη οξυμμένα προβλήματα, αλλά και την αγωνία για την επόμενη ημέρα.
Συγκρατημένα αισιόδοξος για την πορεία της ΑΝΕΚ εμφανίστηκε ο β' αντιπρόεδρος της εταιρείας Σπύρος Πρωτοπαπαδάκης, όταν κλήθηκε από τα «Χ.Ν.» να σχολιάσει τις πληροφορίες περί καθυστέρησης στην πληρωμή του προσωπικού, αλλά και φήμες ότι η διοίκηση της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Κρήτης εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησης και άλλων πλοίων, πέραν του «Λισσός», το οποίο έχει ήδη πωληθεί.
Ο κ. Πρωτοπαπαδάκης παραδέχθηκε, στο περιθώριο της ετήσιας εκδήλωσης της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου, Ηπείρου και Νήσων (ΕΣΗΕΠΗΝ), που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της περασμένης Κυριακής στο πλοίο «Λατώ» της ΑΝΕΚ, ότι όντως υπάρχουν καθυστερήσεις στην πληρωμή του προσωπικού της εταιρείας.
Ωστόσο, τόνισε ότι αυτό οφείλεται στη μη καταβολή, μέχρι σήμερα, από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ενός σεβαστού ποσού για την εκτέλεση δρομολογίων, από πλοία της ΑΝΕΚ, σε άγονες γραμμές.
«Το Δημόσιο έχει κάνει στάση πληρωμών σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό. Η εταιρεία εκτελούσε και εκτελεί επιδοτούμενα δρομολόγια σε άγονες γραμμές, για τα οποία έχει λαμβάνειν ένα πολύ σοβαρό ποσό εδώ και πέντε μήνες. Αυτό το ποσό αφορά τη ρευστότητα της εταιρείας. Επομένως, επειδή κυκλοφορεί ότι τα πληρώματα δεν έχουν πληρωθεί κ.λπ., υπάρχει όντως μια καθυστέρηση στην πληρωμή, όμως με τις προκαταβολές που έχουν δοθεί στα πληρώματα, ουσιαστικά η μη πληρωμή είναι πίσω ένα μήνα, που είναι ένα φυσιολογικό επίπεδο με βάση το γενικότερο οικονομικό πρόβλημα και την κρίση», σημείωσε ο κ. Πρωτοπαπαδάκης.
Παράλληλα, εξέφρασε την πεποίθηση πως «με τον προγραμματισμό που κάνει η εταιρεία εκτιμώ πως σύντομα θα φανεί ότι θα ξεπεραστεί και αυτό το πρόβλημα και θα επανέλθουν, στο σύνολό τους, οι πληρωμές σε τακτά διαστήματα, όπως συνέβαινε σαράντα χρόνια τώρα. Εάν αυτή τη στιγμή το Υπουργείο μάς είχε καταβάλει την επιχορήγηση που μας χρωστάει από τις άγονες γραμμές δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα στις πληρωμές», σημείωσε και πρόσθεσε: «Την ίδια ώρα, οι τράπεζες, ακόμη και αν πούμε ότι προχωράμε σε μία βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση, έχουν τρομερή δυσκολία στο να δώσουν χρήματα. Έχουν ταμειακή δυσκολία, ρευστότητας. Το τραπεζικό σύστημα δεν ανταποκρίνεται φέτος όπως ανταποκρινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα».
Ερωτηθείς αν η ΑΝΕΚ προχώρησε σε απολύσεις εργαζομένων, ο κ. Πρωτοπαπαδάκης ανέφερε ότι το προσωπικό της εταιρείας έχει μειωθεί το τελευταίο διάστημα κατά 10% λόγω συνταξιοδοτήσεων και απολύσεων. Σημείωσε, πάντως, ότι οι απολύσεις έγιναν με γνώμονα την αξιολόγηση του προσωπικού από τους προϊστάμενους κάθε τμήματος της εταιρείας.
Ο β' αντιπρόεδρος της ΑΝΕΚ υποστήριξε, παράλληλα, ότι «η εταιρεία σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία πορεύεται καλά. Και το αποδεικνύουν κατ’ αρχάς τα οικονομικά αποτελέσματα του εννιάμηνου του 2011. Σε όλον τον κλάδο είναι τα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα», σημείωσε.
Πώληση πλοίων;
Κληθείς να σχολιάσει αν η ΑΝΕΚ σχεδιάζει να προχωρήσει στην πώληση και άλλου ή άλλων πλοίων, ο κ. Πρωτοπαπαδάκης επεσήμανε ότι «για εμάς όλα πωλούνται και τίποτα δεν πωλείται. Αυτή τη στιγμή οι πωλήσεις των πλοίων είναι ένα βήμα εμπρός στο να μπορείς να βελτιώσεις λίγο την ανταγωνιστικότητά σου, στο να μειώσεις τις λειτουργικές σου δαπάνες και στο να δημιουργήσεις μία πρόσθετη αξία, ίσως αντικαθιστώντας ένα πλοίο με κάποιο καλύτερο. Επομένως, είναι ένα θεμιτό μέσο, το οποίο λειτουργεί θετικά, με την έννοια ότι μπορεί να δημιουργήσει προοπτικές στα μελλοντικά σχέδια που κάνει η εταιρεία. Σε κάθε περίπτωση, ένα περιουσιακό στοιχείο για να πουληθεί πρέπει να υπάρχει και η αντίστοιχη προσφορά. Όχι μια οποιαδήποτε προσφορά, αλλά μια ισοδύναμη προσφορά τουλάχιστον σε ό,τι ζητάς. Διαφορετικά δεν εκποιείς περιουσιακά στοιχεία», ανέφερε.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, γνωστοποίησε ότι το πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος» «βρίσκεται στο Πέραμα γιατί είναι σε αναμονή για να πάει στην Τυνησία, όπως κάθε χρόνο. Βρίσκεται εκεί γιατί δεν υπάρχει γραμμή να μπει, δεν χρειάζεται. Αλλά είναι σε ακινησία, όπως συνηθίζεται κάθε χρόνο».
Οι μετοχές
«Η χρηματιστηριακή αξία της ΑΝΕΚ είναι το 30% του πλοίου "Έλυρος";», σημείωσε ο κ. Πρωτοπαπαδάκης όταν κλήθηκε να σχολιάσει την εξαιρετικά χαμηλή τιμή της κοινής μετοχής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. (Χθες έκλεισε κάτω από τα 12 λεπτά του ευρώ).
«Σήμερα το Χρηματιστήριο χειμάζεται από μία απαξίωση και μία υποτονική κίνηση. Θα σας φέρω το παράδειγμα της Εθνικής Τράπεζας. Από τα 54 ευρώ στο 1,60 ευρώ η μετοχή της», πρόσθεσε ο κ. Πρωτοπαπαδάκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου