Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012

ΣΧΟΛΙΑ


Έργα και
εργολαβικό
όφελος

Σχεδόν κάθε μέρα, σε τούτη τη χώρα του απόλυτου παραλογισμού, ακούμε και κάτι που μας ξαφνιάζει. Τουλάχιστον. Αν δεν μας οργίζει.
Χθες, κατά τη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου Χανίων, μάθαμε το εξής εκπληκτικό: Όταν ένας Δήμος δημοπρατεί ένα έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, από τη ΣΑΤΑ και λοιπές χρηματοδοτικές πηγές προβλέπεται εργολαβικό όφελος 18% και ΦΠΑ 23%. 
Όταν, όμως, χρηματοτοδοτεί το ίδιο έργο από ιδίους πόρους τότε το εργολαβικό όφελος ανέρχεται σε 28%, δηλαδή 10% παραπάνω!
Άρα, όταν ένας Δήμος έχει «τακτοποιημένα» τα οικονομικά του και μπορεί να δημοπρατεί έργα από ιδίους πόρους, ουσιαστικά τιμωρείται, διότι χάνει ένα 10% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, που καταλήγει αλλού.
Και όχι στο ίδιο το έργο, άρα όχι και στους πολίτες, για τους οποίους -υποτίθεται ότι- γίνονται τα έργα.


Η λιμνοδεξαμενή 
των Αγίων Θεοδώρων

Αναγνώστες, από την περιοχή των Εννιά Χωριών, τηλεφώνησαν χθες το απόγευμα στην εφημερίδα και ζήτησαν πληροφορίες για την τύχη της αποκατάστασης της λιμνοδεξαμενής των Αγίων Θεοδώρων, που, ως γνωστόν, υπέστη καθίζηση τον περασμένο Ιούλιο. 
Οι τοπικοί βουλευτές και ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Απόστολος Βουλγαράκης, που επεσήμαναν εξ αρχής την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης της ζημιάς, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο έργο εξυπηρετεί τους παραγωγούς της ευρύτερης περιοχής, έχουν κάτι νεότερο να πουν στους πολίτες που ομολογουμένως αγωνιούν;



Αθλητικές
υποδομές

Η Δημοτική Αρχή του Δήμου Χανίων καταβάλλει, κατά γενική ομολογία, μία φιλότιμη προσπάθεια να σουλουπώσει τις αθλητικές υποδομές, πολλές από τις οποίες ήταν, κατά δήλωσή της, σε κακή κατάσταση.
Μικροπαρεμβάσεις γίνονται εσχάτως και στο Ναυταθλητικό Κέντρο Σούδας, στα γήπεδα του τένις, όπου αθλούνται καθημερινά δεκάδες παιδιά κάθε ηλικίας και πολλοί ενήλικες.
Ωστόσο, πέραν των όποιων «μπαλωμάτων» -που ασφαλώς είναι αναγκαία και ευπρόσδεκτα από τους μικρούς και τους μεγάλους αθλητές και αθλούμενους- είναι προφανές ότι θα πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και για μεγαλύτερα σε έκταση έργα, στο μέτρο του δυνατού, όπως, για παράδειγμα, η αλλαγή του τάπητα στα τέσσερα γήπεδα, ο οποίος μετά από τόσα χρόνια είναι σε κακή κατάσταση.
Χθες, κατά την παρουσίαση του τεχνικού προγράμματος έργων για το 2012 έγινε γνωστό ότι προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η αντικατάσταση του τάπητα στα γήπεδα του τένις στη Σούδα, έργο προϋπολογισμού 70.000 ευρώ, γεγονός αναμφισβήτητα θετικό.
Σαφώς και όλοι οι Δήμοι έχουν υποστεί περικοπές στις πιστώσεις που λαμβάνουν από το κράτος. Σαφώς και υπάρχουν δυσκολίες. 
Ωστόσο, οι αθλητικές υποδομές στο σύνολό τους θα πρέπει να βρίσκονται ψηλά στην ιεράρχηση κάθε Δημοτικής Αρχής. Διότι αποτελούν, εν πολλοίς, ασφαλές «καταφύγιο» για εκατοντάδες παιδιά, τα οποία επιλέγουν τον αθλητισμό από άλλους «δρόμους». Επικίνδυνους «δρόμους». Και διότι, ταυτόχρονα, μπορούν, και με βάση τα ιδιαίτερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά του τόπου μας, να αποτελέσουν βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, με σαφές και συγκεκριμένο όφελος για την κάθε τοπική κοινωνία.


«Ξερή» γνώση, 
σχολεία και ζωή

Επισημάνσεις για τον ρόλο των σχολείων από τον αν. καθηγητή Παιδοψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και επιστημονικό υπεύθυνο της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου, Γιάννη Τσιάντη, κατά την προχθεσινή του διάλεξη στο Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο του Δήμου Χανίων.
Επισημάνσεις για σχολεία που μερικές φορές όχι μόνο δεν συμβάλλουν στην επίλυση των προβλημάτων, «αλλά αντίστροφα μπορεί να συμβάλουν για να δημιουργηθούν δυσκολίες στα παιδιά». 
Επισημάνσεις για την παροχή «ξερής» γνώσης και μόνο σε πολλές περιπτώσεις, με αποκλειστικό στόχο την εισαγωγή σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ.
Επισημάνσεις για το -εξαιρετικά σημαντικό- γεγονός ότι σήμερα οι νέοι πολύ λίγο προετοιμάζονται για τη μετάβαση από το σχολείο στην εργασία είτε γιατί το σχολείο δεν προσφέρεται ως χώρος από τον οποίο να παίρνουν θετικές ικανοποιήσεις και κίνητρα για ζωή και νέες κατακτήσεις είτε γιατί δεν υπάρχει κατάλληλα οργανωμένη προσφορά από το κράτος για εργασία ή πιο πέρα εκπαίδευση κατάλληλη για τις ανάγκες τους. 
Με τον κ. Τσιάντη να υπογραμμίζει ότι «ιδιαίτερα αυτή την περίοδο της κρίσης τα πράγματα είναι απογοητευτικά».
Επισημάνσεις εύστοχες, δυστυχώς, για ένα σχολείο που διαχρονικά -υποτίθεται ότι- αλλάζει, αλλά συνεχώς παραμένει, εν πολλοίς, το ίδιο, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου