Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

ΑΠΟΨΗ


Ποιος και πώς;


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Οι μάσκες έπεσαν. Δημοσίως! Και με τρόπο εμφαντικό, που αφ’ ενός δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών και αφ’ ετέρου καταδεικνύει το άθλιο πολιτικό παιχνίδι που παίχθηκε το προηγούμενο διάστημα στη Γηραιά Ήπειρο, με στόχο να υπερψηφιστούν συγκεκριμένα μέτρα στο ελληνικό Κοινοβούλιο, που όχι μόνο δεν βοηθούν στην ανάκαμψη της χώρας, αλλά τη βυθίζουν ολοένα και περισσότερο στην ύφεση.
Βασικοί πρωταγωνιστές οι ευρωπαίοι εταίροι μας. Πρωθυπουργοί, υπουργοί Οικονομικών, στελέχη της Κομισιόν, που σε κάθε ευκαιρία, τους προηγούμενους μήνες, άφηναν ανοιχτό το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, άρα επιστροφή στη δραχμή.
Αιωρούμενη απειλή, την οποία ασπάστηκαν πλήρως η κυβέρνηση και άλλες εγχώριες πολιτικές δυνάμεις. 
Απειλή, που είχε ως αποτέλεσμα να ταλαντεύεται η πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας, από το ένα άκρο στο άλλο.
Από την οργή και την αγανάκτηση, στη βαθειά απογοήτευση και στον φόβο για την επόμενη ημέρα.
Οι πρόσφατες δηλώσεις, ωστόσο, της γερμανίδας καγκελάριου Άνγκελας Μέρκελ στο βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο BBC ξεκαθάρισαν το τοπίο. Πλήρως.
«Έχουμε πάρει την απόφαση να ανήκουμε σε μια νομισματική ένωση. Είναι μια απόφαση όχι μόνο νομισματική, αλλά επίσης πολιτική... Θα ήταν καταστροφικό αν λέγαμε σε μία από τις χώρες που έχει αποφασίσει να είναι μαζί μας: “Δεν σας θέλουμε πια”... Εξάλλου οι (ευρωπαϊκές) συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται: “Ποιος θα είναι ο επόμενος;” Η ευρωζώνη θα γινόταν απίστευτα εξασθενημένη», επεσήμανε η γερμανίδα καγκελάριος.
Άρα, ουδέποτε υπήρξε θέμα εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ, διότι, όπως ευθέως παραδέχθηκε η κ. Μέρκελ, «οι ευρωπαϊκές συνθήκες δεν το επιτρέπουν».
Επρόκειτο για ένα εκβιαστικό -αλλά μη υπαρκτό, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων- δίλημμα, το οποίο χρησιμοποίησε στον μέγιστο βαθμό η σημερινή κυβέρνηση, με στόχο την ελαχιστοποίηση των αντιδράσεων των πολιτών για τα μέτρα εσωτερικής υποτίμησης, που λαμβάνονται κατ’ επιταγή, εν πολλοίς, της τρόικας, στο... όνομα της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας.
Κατά συνέπεια, στις επόμενες εκλογές το κυρίαρχο ερώτημα δεν είναι ευρώ ή δραχμή δεδομένου ότι όσοι εξακολουθούν να ζητούν την εθελούσια έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη, παίζοντας με τη φωτιά, δεν φαίνεται να έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν μια τέτοια εξαιρετικά κρίσιμη απόφαση.
Το πραγματικά ουσιαστικό ερώτημα είναι ποιος ή ποιοι πολιτικοί φορείς διαθέτουν την αξιοπιστία, τη σοβαρότητα, τη δυνατότητα και την ισχυρή βούληση, χωρίς λαϊκισμούς, συντεχνιακές αντιλήψεις, διγλωσσία και αμετροέπεια, να βγάλουν τη χώρα από το σημερινό αδιέξοδο με τις λιγότερες δυνατές απώλειες, διότι ο κίνδυνος μιας καταστροφικής χρεοκοπίας εξακολουθεί να ελλοχεύει.
Σε αυτό το ερώτημα, δυστυχώς δεν έχω απάντηση. 
Και δεν είμαι ο μόνος.

Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012

ΣΧΟΛΙΑ


Κερδοσκοπία στα καύσιμα
και από... το κράτος!

Τα στοιχεία από το Γραφείο Υποστήριξης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) είναι αποκαλυπτικά και δεν επιδέχονται αμφισβήτησης.
Στο 1 λίτρο απλής αμόλυβδης βενζίνης, που κοστίζει σήμερα 1,90 ευρώ στα Χανιά, το κράτος εισπράττει το 1,10 ευρώ!
Πώς προκύπτει αυτό το ποσό;
Από τα Δικαιώματα Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ).
Από την Ειδική Εισφορά του Νόμου 3335/2005.
Από το Τέλος Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ), κυρίως.
Σε όλα τα παραπάνω επιβάλλεται Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) 23%. Δηλαδή “μπαίνει” φόρος (ΦΠΑ) πάνω σε φόρο (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης)!
Κι έτσι οι τιμές εκτοξεύονται.
Και οι πολίτες βλέπουν, σχεδόν καθημερινά, νέες αυξήσεις, αδυνατώντας να αντιδράσουν.

ΣΧΟΛΙΑ


Γελοιότητες

Βουλευτές καταψηφίζουν στη Βουλή το δεύτερο μνημόνιο.
Η απόφασή τους αυτή τους/τις οδηγεί αυτομάτως εκτός κόμματος (ΠΑΣΟΚ ή ΝΔ).
Λίγες ημέρες αργότερα αρκετοί/ές εξ αυτών των βουλευτών υπερψηφίζουν τη δανειακή σύμβαση.
Με αποτέλεσμα να ανοίγουν διάπλατα ή να μισοανοίγουν οι πόρτες για την επανένταξή τους στις Κοινοβουλευτικές Ομάδες, από τις οποίες διεγράφησαν πολύ πρόσφατα!
Τα ίδια πολιτικά πρόσωπα είναι πολύ πιθανό, μετά τις εκλογές, να κληθούν να στηρίξουν δια της ψήφου τους τα -ήδη ψηφισθέντα- μέτρα που περιλαμβάνονται στο δεύτερο μνημόνιο. Αλλά και άλλα, σκληρότερα.
Λεπτομέρειες” της ελληνικής πολιτικής ζωής όλα τούτα.
Σε περίοδο εντονότατης κρίσης.
Που καταδεικνύουν ότι ακόμη και σήμερα η μικροπολιτική εξακολουθεί, δυστυχώς, να αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο της καθημερινής πολιτικής ζωής.

ΣΧΟΛΙΑ


Πολιτική
και ποίηση

Ποίηση -σύμφωνα με ένα ινδιάνικο ρητό- είναι όταν δύο λέξεις συναντιούνται για πρώτη φορά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, έστω καθ' υπέρβαση του εν λόγω ρητού;
Όταν η πολιτική “σμίγει” με την ειλικρίνεια, στη διάρκεια μιας προεκλογικής περιόδου, τότε αναμφισβήτητα ο -πολιτικός- λόγος που εκφέρεται ξεφεύγει εντελώς από τη -βαρετή και ανούσια- πρόζα.
Είναι, ομολογουμένως, ποίηση.
Αναζητούνται, κατά συνέπεια, ποιητές.

ΑΠΟΨΗ

Περί ιδιωτικοποίησης
του αεροδρομίου


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ


Τι σημαίνει, πρακτικά, τυχόν ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”, μια που η σχετική συζήτηση έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα, παρά τις εκτιμήσεις αιρετών -και όχι μόνο- ότι δεν υφίσταται τέτοιο ζήτημα;
Σημαίνει, πολύ απλά, ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων όσων αναχωρούν από τα Χανιά θα αυξηθούν σημαντικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μία εξόχως τουριστική περιοχή όπως η Δυτική Κρήτη.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” στα Σπάτα.
Όταν “πετάς” από Χανιά προς Αθήνα το εισιτήριο είναι αρκετά φθηνότερο, συγκριτικά με όταν αναχωρείς αεροπορικώς από το “Ελευθέριος Βενιζέλος” για το “Δασκαλογιάννης”.
Ακριβότερος προορισμός σημαίνει λιγότερο ανταγωνιστικός προορισμός σε μια εποχή που οι τουριστικές επιλογές είναι πολύ περισσότερες από το παρελθόν και ζητούμενο παραμένει -για ευνόητους λόγους- η συμπίεση των τιμών.
Οι χαμηλές τιμές, άλλωστε, συμβάλλουν σημαντικά στην προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, όπως επισημάνθηκε και σε πρόσφατη εκδήλωση για τον τουρισμό, που έγινε στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου, στους Αγίους Πάντες Αποκορώνου.
Είναι, κατά συνέπεια, ξεκάθαρο ότι τυχόν ανταγωνιστικό μειονέκτημα θα σημάνει πολλά για την τοπική οικονομία, που τελεί, ουσιαστικά, υπό “παράλυση” ελέω κρίσης και έχει, πλέον, σχεδόν μοναδικό “αποκούμπι” τον τριτογενή τομέα.
Επομένως, το ζήτημα της τυχόν ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”, παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις και υποσχέσεις κυβερνητικών και μη στελεχών, δεν αφορά μόνο τους εργαζομένους σε αυτό, όπως ενδεχομένως ορισμένοι να νομίζουν. 
Αφορά ολόκληρη την τοπική κοινωνία, όχι μόνο των Χανίων, αλλά ευρύτερα της Δυτικής Κρήτης -μην ξεχνάμε ότι χιλιάδες τουρίστες μεταβαίνουν κάθε χρόνο στο Ρέθυμνο μέσω του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”- που θα βγει πολλαπλώς χαμένη από μια τέτοια δυσμενή εξέλιξη. 

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

ΕΙΔΗΣΕΙΣ


ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ
Κοντά στα 2 ευρώ
η απλή αμόλυβδη



Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Θέμα λίγων ημερών είναι, πλέον, να “σκαρφαλώσει” η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στα Χανιά στα 2 ευρώ ανά λίτρο, αν συνεχιστούν οι αλλεπάλληλες ανεξέλεγκτες αυξήσεις, που, σύμφωνα με τους πρατηριούχους, οφείλονται σε διεθνή και εγχώρια κερδοσκοπικά παιχνίδια.
«Αύριο (σήμερα) το πρωί το τιμολόγιο που έχουν οι εταιρείες -και από 'κει και πέρα δίνουν εκπτώσεις κατά το δοκούν- θα είναι περίπου στο 1,97 ευρώ ανά λίτρο απλής αμόλυβδης βενζίνης. Λίγο πάνω, λίγο κάτω, ανάλογα με την εταιρεία. Αυτός που παίρνει 7-8 λεπτά έκπτωση ανά λίτρο είναι υποχρεωμένος να πουλήσει κοντά στα 2 ευρώ το λίτρο. Εάν κάποιος παίρνει 15 λεπτά έκπτωση, μπορεί να πουλήσει στο 1,88 - 1,89», δήλωσε χθες, μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Χανίων και αναπληρωτής γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Βαγγέλης Κώτσος.
Τόνισε, δε, ότι «όταν βλέπουμε τιμές στο 1,94 και στο 1,95 ευρώ, που υπάρχουν σήμερα σε επαρχιακά βενζινάδικα του Νομού Χανίων, οι συγκεκριμένοι πρατηριούχοι δικαιολογούνται για τις υψηλές αυτές τιμές για δύο λόγους: πρώτον, επειδή έχουν πολύ μικρή κατανάλωση, με αποτέλεσμα να μη βγαίνουν τα έξοδά τους και, δεύτερον, επειδή παίρνουν μικρή έκπτωση από τις εταιρείες», σημείωσε ο κ. Κώτσος, επισημαίνοντας ότι «οι αυξήσεις των τιμών κάνουν ακόμη πιο δύσκολη την επιβίωση των πρατηρίων, με αποτέλεσμα να κλείνουν αρκετά και στα Χανιά».
ΟΙ ΤΙΜΕΣ
Αναφερόμενος στις διαδοχικές αυξήσεις των τιμών τις τελευταίες ημέρες, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Χανίων υπογράμμισε ότι «δεν μιλάμε πλέον για ανοδικές τάσεις, μιλάμε για ξέφρενο ρυθμό. Χθες (προχθές) είχαμε νέες ανατιμήσεις. Σήμερα (χθες) το ίδιο. Και αύριο (σήμερα) έχουμε νέες ανατιμήσεις. Δεν προλαβαίνουμε να βάζουμε τις αυξήσεις. Τα αποθέματα, δε, των πρατηρίων είναι μικρά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της στενότητας σε ρευστό, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν αποθέματα πάνω των δύο ημερών για να μπορέσουν τα βενζινάδικα να κρατήσουν τις τιμές χαμηλότερα, έστω για κάποιες ημέρες».
Ο κ. Κώτσος επεσήμανε ότι οι ιδιαίτερα υψηλές τιμές στα καύσιμα οφείλονται «κατά μεγάλο και κύριο λόγο στην υψηλή φορολόγηση. Αλλά», πρόσθεσε ο ίδιος, «στη διαμόρφωση των τιμών πρέπει να συμβαίνει και κάτι άλλο. Διότι δεν δικαιολογούνται αυτές οι αυξήσεις με τα στοιχεία που υπάρχουν και τα όσα γίνονται σε καθημερινή βάση», ανέφερε, κάνοντας λόγο για «κερδοσκοπικά παιχνίδια».
«Το ένα κερδοσκοπικό παιχνίδι είναι διεθνές και δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα και το άλλο είναι εγχώριο. Σε διεθνές επίπεδο βλέπουμε ότι οι τιμές αυξάνονται με το παραμικρό και με οποιαδήποτε φημολογία και όταν αυτές διαψεύδονται δεν βλέπουμε αποκλιμάκωση των τιμών. Και μάλιστα σε μια περίοδο που υπάρχει γενικότερη ύφεση, ενώ στην παραγωγή πετρελαίου δεν έχουμε πρόβλημα. Οι διεθνείς τιμές δεν δικαιολογούνται, δηλαδή, με βάση την προσφορά και τη ζήτηση. Θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον κατά 20 - 30 δολάρια πιο κάτω. Παράλληλα, έχουμε και εγχώρια κερδοσκοπία, που οφείλεται στη διαμόρφωση των τιμών στα ελληνικά διυλιστήρια, χωρίς κανένα έλεγχο και χωρίς καμία παρέμβαση», επεσήμανε ο κ. Κώτσος.
ΝΑ ΜΠΕΙ ΔΙΑΤΙΜΗΣΗ”
Ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Χανίων τάχθηκε υπέρ της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ, «ούτως ώστε να πέσουν οι τιμές και να δοθεί έμφαση και στην ανάπτυξη και στην κατανάλωση».
Παράλληλα, εξέφρασε την απορία, «για ποιο λόγο θα πρέπει να ακολουθούμε τόσο πιστά τους κανόνες όχι απλά της ελεύθερης αγοράς, αλλά της ανεξέλεγκτης αγοράς και δεν θα πρέπει να μπει ένα φρένο στη διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα στάδια και σε όλα τα επίπεδα; Πρέπει», πρόσθεσε, «να μπει σε διατίμηση και ας είναι ένα μέτρο που μπορεί να είναι αντίθετο με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Δηλαδή να καθοριστεί πόσο πρέπει να πουλάνε τα διυλιστήρια, οι εταιρείες και τα πρατήρια, τουλάχιστον για ένα χρονικό διάστημα όσο διαρκεί αυτή η κρίση, με την ένταση που έχει. Δεν μπορούμε να λέμε ότι θα αφήσουμε τον καταναλωτή έρμαιο σε κάθε είδους κερδοσκοπία», κατέληξε ο κ. Κώτσος.

ΑΠΟΨΗ


Η κοινωνία στον καθρέφτη


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή... τεραστίων διαστάσεων.
Πάρτι” στο ΙΚΑ, αλλά και σε Νοσοκομεία με τις προμήθειες διαφόρων υλικών και όχι μόνο.
Ανεξέλεγκτες συνταγογραφήσεις, με τη φαρμακευτική δαπάνη να εκτοξεύεται.
Χιλιάδες προνοιακά επιδόματα, συντάξεις και επιδοτήσεις “μαϊμού”.
Σε “μαϊμού” τυφλούς, “μαϊμού” ανάπηρους, “μαϊμού” ανήμπορους. Και για “μαϊμού” επιχειρήσεις, αλλά και καλλιέργειες.
Αλλά και συντάξεις σε... πεθαμένους συνταξιούχους!
Αυθαιρεσίες επί αυθαιρεσιών στη δόμηση.
Μελέτες επί μελετών για έργα που άλλα έγιναν ελλιπώς και άλλα δεν κατασκευάστηκαν ποτέ.
Πανεπιστήμια - άσυλα για κάθε είδους παραβατική συμπεριφορά. Νόμοι που ψηφίζονται, αλλά δεν εφαρμόζονται. Ή εφαρμόζονται κατά το δοκούν.
Δημόσια Διοίκηση για τα πανηγύρια!
Ο κατάλογος είναι μακρύς και προκαλεί θυμηδία, οργή, απογοήτευση.
Γιατί, τελικά, όπου και αν έστρεφε κανείς το κεφάλι του σε τούτη τη χώρα, επί σειρά ετών, θα διαπίστωνε παράνομες πράξεις, παράτυπες συμπεριφορές, παράλογες πρακτικές, εξωφρενικές -συντεχνιακές και άλλες- “λογικές”.
Ένα απέραντο “ξέφραγο αμπέλι” ήταν επί δεκαετίες η Ελλάδα. “Απού μπορεί κι απάνω του”. Είτε με τις “πλάτες” πολιτικών. Είτε με τον παρά του. Είτε...
Για όλα τα παραπάνω και για πολλά ακόμη είναι σαφές και απολύτως ξεκάθαρο ότι η πρώτιστη και κυρίαρχη ευθύνη ανήκει στο πολιτικό σύστημα, που, έχοντας και το μαχαίρι και το καρπούζι, λειτούργησε και λειτουργεί, εν πολλοίς, ως μεσίτης μικρών και μεγάλων συμφερόντων σε βάρος της χώρας, με τρόπο προκλητικό και απαράδεκτο.
Είναι, όμως, επίσης σαφές και ξεκάθαρο ότι -συγκεκριμένες- ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση φέρουμε και οι πολίτες. Τουλάχιστον πολλοί εξ ημών.
Εξαιρετικά χρήσιμο, κατά συνέπεια, θα είναι -πέρα από τη σκληρή (δικαίως) κριτική, την αγανάκτηση, την οργή, αλλά και τα φασκελώματα, τις βλαστήμιες, τις απειλές, τα γιαούρτια και τις όποιες (καταδικαστέες) πράξεις βίας- να κοιτάξουμε, κάποια στιγμή, τους εαυτούς μας στον καθρέφτη προκειμένου να κάνουμε και τη δική μας αυτοκριτική, με ειλικρινή διάθεση αλλαγής. Έστω, αρχικά, από τα απλά και καθημερινά.
Μόνο έτσι ενδέχεται να υπάρξει ελπίδα.
Γιατί η κρίση μπορεί μεν να αποτυπώθηκε ευρέως και με τραγικό τρόπο στην οικονομία, τα βαθύτερα αιτία της, όμως, είναι πρωτίστως πολιτισμικά.
Ας μη λησμονούμε, άλλωστε, ότι τα πολιτικά κόμματα και τα πολιτικά πρόσωπα αποτελούν, εν πολλοίς, “εικόνα και ομοίωση” των ψηφοφόρων τους.
Και όσο ένα πολύ μεγάλο τμήμα των ψηφοφόρων επιμένει να αποποιείται τις -συγκεκριμένες- ευθύνες του, τόσο είναι μάλλον απίθανο να αλλάξουν συμπεριφορές και πρακτικές και πολλοί από εκείνους, οι οποίοι έφεραν ως εδώ τη χώρα με τις επιλογές τους ή με τη στάση τους και εμφανίζονται σήμερα -εκ των πραγμάτων και εκ των συνθηκών- ως “σωτήρες” της, αλλά και ως “σωτήρες” των -δικαίως ή παραδόξως- “αγανακτισμένων” και μη πολιτών της.

Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012

ΑΠΟΨΗ


Η αλήθεια είναι
κάπου στη μέση...


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Ικανοποίηση από τη Δημοτική Αρχή του Δήμου Χανίων, κριτική με “αποχρώσεις” από την αντιπολίτευση στον απολογισμό πεπραγμένων για το 2011. Με την αλήθεια να βρίσκεται κάπου στη μέση.
Ένα κρίσιμο ζήτημα, την πρώτη χρονιά εφαρμογής του προγράμματος “Καλλικράτης”, ήταν η σύνθεση -το “πάντρεμα” δηλαδή της συνολικής “κληρονομιάς” που άφησαν οι επτά πρώην Δήμοι που συνενώθηκαν- προκειμένου ο νέος μεγάλος Δήμος να ανταπεξέλθει ικανοποιητικά στη νέα πραγματικότητα. Επιτεύχθηκε αυτό; Παρά τις όποιες προσπάθειες εν μέρει μόνο, όπως παραδέχθηκε ο ίδιος ο δήμαρχος Μανώλης Σκουλάκης. Η διαδικασία, πάντως, συνεχίζεται και -λογικά- αναμένονται εξελίξεις.
Ένα άλλο μείζον ζήτημα αφορά τα οικονομικά. Μετά την... ατυχή αρχική προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής να φανεί ότι “κληρονόμησε” μια μεγάλη μαύρη τρύπα, το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει, με βάση πάντα τα στοιχεία που έδωσε ο Δήμος στη δημοσιότητα, είναι ότι τα πράγματα πηγαίνουν αρκετά καλά.
Από 'κει και πέρα, είναι αλήθεια ότι η Δημοτική Αρχή άνοιξε όλα τα μεγάλα θέματα. Σε κάποια από αυτά έφερε ήδη απτά -και θεαματικά- αποτελέσματα, σε κάποια άλλα όχι, ακόμη τουλάχιστον.
Σε ό,τι αφορά τις επισημάνσεις της αντιπολίτευσης, υπάρχει βάση στο ότι οι πολίτες στους πρώην περιαστικούς Δήμοι αισθάνονται, μέχρι στιγμής, “δεύτερης κατηγορίας”, αφού βαρύτητα έχει δοθεί μόνο στην πόλη των Χανίων.
Βάση υπάρχει και στην κριτική για το ότι η Δημοτική Αρχή δεν έχει “ακουμπήσει” συγκεκριμένα κρίσιμα θέματα, όπως, για παράδειγμα, το κυκλοφοριακό.
Η τάση οικειοποίησης ορισμένων θετικών εξελίξεων (καθιέρωση πτήσεων χαμηλού κόστους, ανάπτυξη κρουαζιέρας) σαφώς και υφίσταται, ωστόσο, γεγονός είναι επίσης ότι ο Δήμος αντελήφθη τη σπουδαιότητα των συγκεκριμένων πρωτοβουλιών και έχει προστρέξει για βοήθεια.
Όσο για τις αντιδράσεις της Δημοτικής Αρχής στην κριτική που της ασκείται κατά διαστήματα («δεν τη δέχεται αν και καλοπροαίρετη», σημείωσε ο μετριοπαθής Τάσος Βάμβουκας), καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του παρακολουθώντας την επικαιρότητα.
Εν κατακλείδι: Το ποτήρι είναι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Ζητούμενο παραμένει η σύνθεση. Μειονέκτημα η μη συμμετοχή του δημάρχου στα κεντρικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, όπου συζητούνται όλα τα μεγάλα θεσμικά και οικονομικά θέματα. Δουλειά γίνεται. Αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο, όμως. Το θέμα είναι να υπάρχουν και αποτελέσματα. Σε όλα τα επίπεδα, για όλα τα “ανοιχτά” θέματα, προς όφελος όλων των πολιτών. Με πίστωση χρόνου, όπου απαιτείται. Αλλά χωρίς επικοινωνιακές ωραιοποιήσεις όταν το αποτέλεσμα δεν είναι το επιθυμητό.
Σε κάθε περίπτωση, η καθημερινότητα του δημότη δεν είναι κάτι γενικό και αόριστο. Βιώνεται. Και, κατά συνέπεια, τα συμπεράσματα που προκύπτουν κάθε μέρα, κάθε μήνα, κάθε χρόνο, είναι συγκεκριμένα και αρκετά ασφαλή.

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2012

ΕΙΔΗΣΕΙΣ


ΔΗΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ
«Κόντρες» στον απολογισμό
για την περασμένη χρονιά


Μεταξύ
συμπολίτευσης
και αντιπολίτευσης


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Το 2012 και κυρίως το 2013 θα είναι έτη καινοτόμων παρεμβάσεων και υλοποίησης σημαντικών έργων επεσήμανε ο δήμαρχος Χανίων Μανώλης Σκουλάκης, κατά τον απολογισμό των πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής για το 2011, που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ο κ. Σκουλάκης και οι συνεργάτες του εμφανίστηκαν ικανοποιημένοι από το έργο που παρήχθη την περασμένη χρονιά, τονίζοντας ότι μπήκαν οι βάσεις για ακόμη μεγαλύτερες και σημαντικότερες εξελίξεις σε μια σειρά από κρίσιμα θέματα το επόμενο διάστημα.
Εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη εξέφρασαν και οι τέσσερις επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης. Οι κύριοι Γρηγόρης Αρχοντάκης, Κυριάκος Βιρβιδάκης, Τάσος Βάμβουκας και Νίκος Παπαντωνάκης άσκησαν κριτική στη Δημοτική Αρχή, κάνοντας λόγο για έλλειψη ουσιαστικών έργων και παρεμβάσεων σε μια σειρά από ζητήματα, όπως το κυκλοφοριακό, για επικοινωνιακά παιχνίδια και για απόπειρα οικειοποίησης πρωτοβουλιών που αναλήφθησαν από πολίτες ή φορείς.
Παράλληλα, εξαπέλυσαν ομαδικά πυρά και για τη χθεσινή διαδικασία, καθώς επί τέσσερις και πλέον ώρες γινόταν ο απολογισμός των πεπραγμένων, χωρίς δικαίωμα παρέμβασης των δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης. 
Αναλυτικότερα:

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΧΑΝΙΩΝ

Ο κ. Σκουλάκης επεσήμανε στην ομιλία του ότι την περασμένη χρονιά «καταφέραμε να πετύχουμε την έγκαιρη προσαρμογή του νέου Δήμου στο πλαίσιο λειτουργίας του Καλλικράτη, να οργανώσουμε αποτελεσματικά τις λειτουργίες του νέου Δήμου μας, να νοικοκυρέψουμε τα οικονομικά του Δήμου μας με εξορθολογισμό των δαπανών και αύξηση των εσόδων, να αξιοποιήσουμε ευρωπαϊκά προγράμματα και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και να προετοιμάσουμε τα έργα και τις δράσεις εκείνες που πρόκειται να αλλάξουν τα επόμενα χρόνια, τη φυσιογνωμία της πόλης και του Δήμου μας, συνεχίζοντας παράλληλα όλα εκείνα τα έργα που είχαν σχεδιαστεί από τις προηγούμενες Δημοτικές Αρχές».
Ο δήμαρχος Χανίων παραδέχθηκε ότι «δεν καταφέραμε να υλοποιήσουμε το σχέδιο ενοποίησης των Υπηρεσιών μας», επιρρίπτοντας ευθύνες γι’ αυτό στην αντιπολίτευση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «εκεί βάλατε το χεράκι σας και χάσαμε τέσσερις μήνες», θέση που προκάλεσε την αντίδραση των κυρίων Κυριάκου Βιρβιδάκη και Μιχάλη Κυνηγού.
Ο κ. Σκουλάκης υπογράμμισε, ακόμη, ότι «ανοίξαμε όλα τα μεγάλα θέματα του Δήμου. Τα περισσότερα τα λύσαμε, τα λύνουμε και προχωρούμε».
Ενδεικτικά, ο κ. Σκουλάκης αναφέρθηκε στην κατεδάφιση του Λιμενικού Περιπτέρου, στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, στην προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, στη διοργάνωση της έκθεσης «Αγροτικός Αύγουστος» στη δυτική τάφρο, αλλά και στην Αθήνα, στη σύναψη νέου 25ετούς δανείου από τη ΔΕΥΑΧ, ύψους 5,2 εκατ. ευρώ με 6,02% επιτόκιο, και στην επίλυση, όπως είπε, του προβλήματος του δημοτικού σφαγείου.
Συνεχίζοντας, ο δήμαρχος Χανίων τόνισε ότι «δώσαμε επιτυχώς τη μάχη των Αγίων Αποστόλων, της πισίνας του πρώην Ξενία και των Τάφων των Βενιζέλων», επισημαίνοντας, μάλιστα, ότι «η περιοχή των Αγίων Αποστόλων είχε δοθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποίησης και ο ομιλών την έβγαλε».
Και πρόσθεσε: «Λύσαμε το πρόβλημα του ποδηλατοδρομίου. Αυτή την εβδομάδα υπογράφεται η σύμβαση με τον ανάδοχο, υπάρχει η πίστωση των 400.000 ευρώ από τον ΟΠΑΠ. Είμαστε σίγουροι ότι μέσα στο καλοκαίρι το ποδηλατοδρόμιο θα τελειώσει. Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο και για τα δύο κολυμβητήρια. Θα το δείτε», επεσήμανε ο κ. Σκουλάκης, ο οποίος αναφέρθηκε και στην υπογραφή σύμβασης με το Γραφείο Οχυρώσεων για την ανάθεση σε αυτό 6 μελετών από τον Δήμο Χανίων και 5 από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, καυτηριάζοντας τη στάση των αρχιτεκτόνων στο συγκεκριμένο θέμα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο δήμαρχος Χανίων τόσο στην επικείμενη δημιουργία νέου θεάτρου στην Ανατολική Τάφρο, στη θέση της ήδη υφιστάμενης πρόχειρης κατασκευής, όσο και στην έγκριση του έργου κατεδάφισης του παλιού Νοσοκομείου και στην ανέγερση Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου στον ίδιο χώρο, τονίζοντας ότι οι πιστώσεις είναι δεσμευμένες στο ΕΣΠΑ. «Αυτά τα περίμενε ο λαός, χρόνια τώρα. Εμείς είπαμε να έρθουμε να κάνουμε πράγματα. Στενοχωρούμε κάποιους», ανέφερε ο κ. Σκουλάκης.
Σημειώνεται ότι στη διάρκεια της πολύωρης συνεδρίασης κάθε αντιδήμαρχος παρουσίασε τον απολογισμό των πεπραγμένων που αφορούν τις αρμοδιότητές του. Ανάλογες παρουσιάσεις έκαναν και οι πρόεδροι των δημοτικών Νομικών Προσώπων και Επιτροπών (ΔΕΥΑΧ, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, Δημοτικό Γηροκομείο, ΚΕΠΠΕΔΗΧ - ΚΑΜ, ΔΟΚΟΙΠΠ, Δημοτική Πινακοθήκη, Σχολικές Επιτροπές, Βιβλιοθήκες) καθώς και οι εντεταλμένοι σύμβουλοι.

Ο ΓΡ. ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Χανιά Ανοιχτή Πολιτεία» Γρηγόρης Αρχοντάκης τόνισε ότι η Δημοτική Αρχή «δεν έχει να επιδείξει κανένα ουσιαστικό έργο για το 2011. Συνεχώς εξαγγέλλει και δημιουργεί ένα καλό επικοινωνιακό πεδίο, αλλά τίποτα παραπάνω. Δεν έχουμε δει κάτι να αλλάζει στην πόλη μας. Και όχι μόνο αυτό. Έχουμε δει μια εγκατάλειψη κυρίως στις περιοχές πέριξ του παλιού Δήμου Χανίων, δηλαδή στους έξι πρώην “Καποδιστριακούς” Δήμους. Ελπίζω του χρόνου, τέτοιον καιρό, να μη δούμε μια επανάληψη της σημερινής συνεδρίασης».
Ο κ. Αρχοντάκης σημείωσε, ακόμη, ότι «στην έναρξη της συνεδρίασης περίμενα, σύμφωνα με αυτά που είχε δηλώσει ο δήμαρχος Χανίων το 2010, στην αποχαιρετιστήρια ομιλία του στη Βουλή των Ελλήνων, να δω εδώ σύσσωμη την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και τον πρόεδρο της Βουλής, να επιβεβαιώσουν την επιτυχία του έργου της Δημοτικής Αρχής κατά τον πρώτο χρόνο. Δυστυχώς δεν το είδα και νομίζω ότι ο δήμαρχος οφείλει να δώσει μια εξήγηση πάνω σε αυτό».
Αναφερόμενος στη χθεσινή διαδικασία, ο κ. Αρχοντάκης έκανε λόγο για «βαρετό μονόλογο. Επί είκοσι λεπτά ο κάθε αιρετός που έχει μια συγκεκριμένη αρμοδιότητα προσπαθεί να εξηγήσει τι έκανε τους προηγούμενους δώδεκα μήνες. Μιλούν σε γενικές γραμμές για την καθημερινότητα της κάθε Υπηρεσίας και σε σχέση με τα απολογιστικά πραγματικά πολιτικά θέματα δεν ακούμε τίποτα παρά μόνο εξαγγελίες για τα επόμενα χρόνια».

Ο Κ. ΒΙΡΒΙΔΑΚΗΣ

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Χανιά - 21ος αιώνας» Κυριάκος Βιρβιδάκης υπογράμμισε, αρχικά, ότι «ο Δήμος Χανίων μετά από είκοσι χρόνια δεν μετέχει με τον δήμαρχο στο Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος. Θέλω να υπενθυμίσω ότι το κυρίαρχο όργανο, στο οποίο παίρνονται οι μεγάλες αποφάσεις είναι η ΚΕΔΕ. Ο κ. Σκουλάκης δεν ασχολήθηκε με το αντικείμενο. Δεν έχουν μάθει ακόμα πώς λειτουργεί η Αυτοδιοίκηση και μας κάνουν μαθήματα. Τα σημαντικά θέματα είναι αυτά που έχουν να κάνουν με τα οικονομικά και με τα θεσμικά της Αυτοδιοίκησης. Και να θυμίσω ότι ο κ. Σκουλάκης ψήφισε, ως βουλευτής, τους προϋπολογισμούς του 2010 και του 2011, τον “Καλλικράτη” και το μνημόνιο. Δεν μπορεί, λοιπόν, να επικαλείται τίποτε από αυτά που επικαλείται τώρα, ότι είναι αυτοδιοικητικός. Με παρθενογένεση έγινε αυτοδιοικητικός;»
Ο κ. Βιρβιδάκης σημείωσε ότι «καλό θα είναι να δουν οι χανιώτες τα βίντεο των συζητήσεων στην προεκλογική περίοδο, για να δούμε ποιος έλεγε την αλήθεια στους χανιώτες και ποιος ωραιοποιούσε τα πράγματα. Να θυμίσω το στρατόπεδο Μαρκοπούλου, που αρνείται να το συζητήσουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο, όταν επί δημαρχίας δικής μου έγιναν έκτακτες συνεδριάσεις για το συγκεκριμένο θέμα; Να θυμίσω την κυκλοφοριακή μελέτη, για την οποία η Δημοτική Αρχή δεν έχει αποφασίσει ακόμη εάν θα επικαιροποιήσει την υπάρχουσα ή αν θα κάνει νέα; Να θυμίσω την αξιοποίηση του παλιού Νοσοκομείου, που τώρα πάνε στη λογική που εμείς είχαμε σχεδιάσει μέσα από το ΕΣΠΑ -υπάρχει η αλληλογραφία και όποιος θέλει μπορεί να τη δει- αλλά ξεχάσανε τις προνοιακές δομές;»
Αναφερόμενος στη χθεσινή διαδικασία, ο κ. Βιρβιδάκης είπε ότι «σήμερα μετρήσαμε ακόμα ένα επίτευγμα του κ. Σκουλάκη. Μετέτρεψε σε παρωδία και κωμωδία τον απολογισμό. Επί τρεις ώρες μέχρι στιγμής, μιλούν αδιάκοπα οι της Δημοτικής Αρχής, χωρίς να μπορεί να αρθρώσει λόγο η μειοψηφία. Αυτό εκφράζει τη δημοκρατία, όπως την αισθάνεται η Δημοτική Αρχή».

Ο Τ. ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Δήμος Ενεργών Πολιτών» Τάσος Βάμβουκας τόνισε ότι ο δήμαρχος Χανίων αδυνατεί να δεχθεί την κριτική. «Παρατηρούμε μια τάση, την οποία εξέφρασε ο δήμαρχος, ο οποίος ναι μεν λέει ότι δέχεται την καλόπιστη κριτική, αλλά από την άλλη μεριά, με τα ίδια του τα λόγια, ακυρώνει αυτό που λέει. Στην πραγματικότητα βλέπουμε να θυμώνει πάρα πολύ με φορείς, όπως οι αρχιτέκτονες, που εκφράζουν την αντίθεσή τους και ασκούν τα νόμιμα δικαιώματά τους για σημαντικά ζητήματα της πόλης, όπως είναι η ανάθεση εκ μέρους του Δήμου, στο Γραφείο Οχυρώσεων, ενός συγκεκριμένου έργου, που είναι πολύ σημαντικό για την εικόνα της πόλης μας, διαδικασία για την οποία εμείς είχαμε εκφράσει την αντίθεσή μας, διότι πιστεύουμε ότι ο Δήμος δεν πρέπει να εκχωρεί με αυτόν τον τρόπο την ευθύνη που έχει για τέτοια σοβαρά ζητήματα. Δεν αμφισβητούμε την επάρκεια και την ικανότητα κάποιων ανθρώπων να διαχειριστούν κάποια πράγματα, όμως νομίζουμε ότι αυτή η διαδικασία έπρεπε να γίνει με διαφορετικό τρόπο, με διάλογο. Υπάρχει μια λογική, την οποία κουβαλάει ο δήμαρχος από το ξεκίνημα του γκρεμίσματος του Λιμενικού Περιπτέρου και είναι ακριβώς η ίδια λογική. Δηλαδή, δεν υπάρχει περιθώριο στους πολίτες ούτε να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους, ούτε να εκφράσουν τις απόψεις τους, τις αντιρρήσεις τους. Νομίζουμε ότι αυτό κάνει κακό στην πόλη μας», ανέφερε ο κ. Βάμβουκας.
Παράλληλα, κατηγόρησε τη Δημοτική Αρχή για προσπάθεια οικειοποίησης «των πάντων που γίνονται είτε αφορούν πρωτοβουλίες πολιτών είτε όχι. Εμείς δεν λέμε ότι ο Δήμος δεν κάνει καλά να στηρίζει, όμως διαβλέπουμε μια τέτοια τάση και θα αναφέρω χαρακτηριστικά το θέμα της κρουαζιέρας και με τι επικοινωνιακό τρόπο το αντιμετωπίζει ο Δήμος -όπως γνωρίζουμε όλοι, είναι πρωτοβουλία άλλων, ο Δήμος ήρθε και βρήκε ακριβώς αυτή τη διαδικασία και καλά έκανε και τη στηρίζει- όπως και το θέμα των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, που γνωρίζουμε επίσης ότι είναι πρωτοβουλία άλλων συμπολιτών μας και μπράβο τους, των οποίων τα ονόματα δεν ακούστηκαν ποτέ».
Αναφερόμενος, τέλος, στη χθεσινή διαδικασία, ο κ. Βάμβουκας τη χαρακτήρισε «φλύαρη», σημειώνοντας ότι «το αποτέλεσμα είναι να μην μπορέσει στην πραγματικότητα η αντιπολίτευση να εκφράσει τις απόψεις της».

Ο Ν. ΠΑΠΑΝΤΩΝΑΚΗΣ

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» Νίκος Παπαντωνάκης τόνισε ότι σημαντικά θέματα, όπως η αντισεισμική προστασία και το κυκλοφοριακό «δεν έχουν μπει ούτε καν σε διαδικασία για τη λύση τους» και κατηγόρησε τη Δημοτική Αρχή ότι «αυτά που έκανε ήταν διαδικασία ρούτινας και συνέχιση των έργων που είχαν οι προηγούμενες Δημοτικές Αρχές».
Ο κ. Παπαντωνάκης είπε ακόμη ότι «σε συνθήκες όξυνσης της κρίσης, δικαιολογία που αποδέχεται η Δημοτική Αρχή, προσπαθεί να πει ότι ισορρόπησε τα οικονομικά του Δήμου και μας θυμίζει την ιστορία με τον γάιδαρο του Χότζα, που τελικά ψόφησε. Υπερηφανεύεται ο αρμόδιος αντιδήμαρχος ότι έχει φέρει τον Δήμο σε μια ισορροπία από οικονομικής άποψης, τη στιγμή που οι λαϊκές συνοικίες και οι πρώην περιαστικοί Δήμοι στενάζουν. Τους καλούμε να επισκεφθούν και να ακούσουν τους κατοίκους των περιαστικών Δήμων, τους κατοίκους των λαϊκών συνοικιών και τότε θα καταλάβουν πραγματικά αν έχουν προσφέρει ή όχι έργο».
Και πρόσθεσε: «Βάζουν στον απολογισμό τους και πράξεις του 2012, τις οποίες θα μας τις ξαναπούν το 2013, επειδή είναι φτωχό το έργο που παρουσίασαν το 2011. Τα έκαναν μπάχαλο και χάσανε την μπάλα το 2011. Οι Υπηρεσίες δεν λειτουργούσαν. Το ομολόγησαν οι ίδιοι ότι δεν μπόρεσαν να ενοποιήσουν ακόμη τις Υπηρεσίες. Επίσης, μας έφεραν επείγοντα ζητήματα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, ενώ είχαν περάσει οκτώ και εννιά μήνες. Όταν εμείς τους καλούσαμε από τον Φεβρουάριο να συνεννοηθούμε για τη λειτουργία και τη στέγαση των Υπηρεσιών και ουδέποτε μας ακούσανε».

ΣΧΟΛΙΑ


Ο κάθετος οδικός άξονας 
προς Χρυσοσκαλίτισσα 

Πολύς λόγος, το τελευταίο διάστημα, αναφορικά με τον κάθετο οδικό άξονα Καλουδιανά - Τοπόλια - Μύλοι - Ελος - Βάθη - Χρυσοσκαλίτισσα, συνολικού προϋπολογισμού 24 εκατομμυρίων ευρώ. 
Και επισημάνσεις περί κινδύνου απώλειας του έργου, που δεν έχει ενταχθεί ακόμη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, εξαιτίας της... ελληνικής γραφειοκρατίας. 
Μόνο που η ελληνική γραφειοκρατία, όσο και αν αποτελεί τροχοπέδη στην αναπτυξιακή διαδικασία, δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι, σε περίπτωση που το συγκεκριμένο «έργο πνοής» -κατά πώς έχει χαρακτηριστεί- δεν προχωρήσει. 
Αν αυτό συμβεί οι ευθύνες θα είναι συγκεκριμένες. 
Ξεκάθαρα πράγματα. 
Θα ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων (Περιφέρεια Κρήτης) και στον Δήμο Κισάμου, που έχουν και την ευθύνη «ωρίμανσης» και ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, χρησιμοποιώντας -εγκαίρως- κάθε νόμιμη δυνατότητα και κάθε μέσο ουσιαστικής και αποτελεσματικής πίεσης προς αυτήν την κατεύθυνση. 
Και καμιά γραφειοκρατία -υπαρκτή ή ανύπαρκτη- δεν θα μπορέσει να αποτελέσει «κολυμβήθρα του Σιλωάμ». 

ΣΧΟΛΙΑ

Λιμάνι Σούδας,
κρουαζιέρα,
ουσία και...
επικοινωνία

Σύσκεψη, πρόσφατα, για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στο λιμάνι της Σούδας προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα που αντικρύζουν οι επισκέπτες, ιδιαίτερα εκείνοι που καταφτάνουν στον τόπο μας με κρουαζιερόπλοια.
Ορθές και αυτονόητες οι επισημάνσεις.
Γνωστές -τουλάχιστον από πέρυσι- οι αναγκαίες παρεμβάσεις εξωραϊσμού.
Γνωστά -και από τα σχετικά ρεπορτάζ του Τύπου- τα έργα που προγραμματίζει στο λιμάνι μεσομακροπρόθεσμα το Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων.
Δικαίως, κατά συνέπεια, αναρωτήθηκε ένας από τους συμμετέχοντες (αιρετός) στη σύσκεψη, ποιος ο λόγος σύγκλισής της, συνομιλώντας με δημοσιογράφο.
Ο ίδιος έσπευσε να δώσει και την -προφανή- απάντηση στο ερώτημα.
Η επικοινωνία.
Γιατί, προφανώς, πολλές φορές η ουσία δεν αρκεί.
Χρειάζεται και το... μάρκετινγκ!
Κατανοητό, θεμιτό και λογικό.
Τα προβλήματα ξεκινάνε όταν απουσιάζει το αποτέλεσμα και κυριαρχεί η πρόθεση και η υποσχεσιολογία, όταν λείπει το περιεχόμενο και «πρωταγωνιστεί» το περιτύλιγμα όταν αναζητείται η ουσία σε -καθημερινά ή μη- «παιχνίδια» επικοινωνίας.

ΣΧΟΛΙΑ


Αεροδρόμιο
και Αμερικανοί

Θα ιδιωτικοποιηθεί ή όχι το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων; Νομίζω ότι την απάντηση γνωρίζουν καλύτερα οι... Αμερικανοί.
Οι οποίοι, μάλλον πως, θα έχουν -καλώς ή κακώς, αυτό είναι άλλο μεγάλο θέμα συζήτησης- σημαντικό λόγο επί του συγκεκριμένου ζητήματος.
Διότι, ως γνωστόν, η Σούδα έχει γι’ αυτούς τεράστια στρατηγική σημασία για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, αλλά και για τη Μέση Ανατολή.
Άρα...

ΣΧΟΛΙΑ


Νήπια
με προφίλ
στο Διαδίκτυο!

Τι δουλειά έχει ένα παιδί του νηπίου ή και του Δημοτικού Σχολείου σε ιστοχώρους κοινωνικής δικτύωσης;
Με ποια λογική, γονείς δημιουργούν -διότι περί αυτού πρόκειται, στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων- προφίλ στα παιδιά τους σε αυτούς τους ιστοχώρους;
Και με ποιον σκοπό και ποιον στόχο τους επιτρέπουν να “σερφάρουν”, με ή χωρίς επίβλεψη;
Απάντηση που να στηρίζεται στην κοινή λογική, είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατον, να βρει κανείς.
Ωστόσο, τα στοιχεία έρευνας είναι... αμείλικτα και εκτός λογικής.
Στην πλειοψηφία των νηπιαγωγείων (ποσοστό 76%) της Ελλάδας, τουλάχιστον 1 στα 10 νήπια χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο εκτός σχολείου, ενώ στο 14% των νηπιαγωγείων 1-2 στα 10 νήπια έχουν ήδη προφίλ σε κάποιον ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης!
Στο 56% των Δημοτικών Σχολείων τουλάχιστον 5 στα 10 παιδιά χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο εκτός σχολείου, ενώ σε 2 στα 10 Δημοτικά Σχολεία τουλάχιστον οι μισοί μαθητές έχουν προφίλ σε κάποιον ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης.
Το Διαδίκτυο είναι ένας καταπληκτικός παγκόσμιος ψηφιακός κόσμος, με εκπληκτικές δυνατότητες και ευκολίες, που προσφέρει πολλά, αναμφισβήτητα, σε καθημερινή βάση σε εκατομμύρια πολίτες.
Είναι, όμως, ταυτόχρονα κι ένας κόσμος με πολλές παγίδες και κινδύνους, ειδικά για τα παιδιά.
Αυτό δεν θα πρέπει να το ξεχνούν οι γονείς. 
Γιατί κινδυνεύουν να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Και τότε ίσως να είναι αργά...

ΑΠΟΨΗ


(Δημοσιεύτηκε στα «Χ.Ν.» στις 2 Μαρτίου)

Αεροδρόμιο Χανίων:
Χρειάζεται και ραντάρ!


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Πολύ μελάνι έχει χυθεί τα τελευταία χρόνια για την αναγκαιότητα της επέκτασης του αεροσταθμού του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης” των Χανίων και της κατασκευής νέου σύγχρονου πύργου ελέγχου.
Το γεγονός ότι μετά από παλινωδίες ετών προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός του έργου, προϋπολογισμού 110.085.000 ευρώ, είναι αναμφισβήτητα εξαιρετικά σημαντικό, αν και για να ανοιχθούν, τελικά, οι φάκελοι των υποψηφίων αναδόχων θα πρέπει να προηγηθεί έγκριση από την Αρχή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επομένως, απαιτείται ολίγη... υπομονή ακόμη.
Αν, τελικά, όλα πάνε καλά, η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει, χωρίς, ωστόσο, αυτό να σημαίνει ότι ο αγώνας σταματά εκεί.
Διότι πέραν του σύγχρονου πύργου ελέγχου απαιτείται και ραντάρ προσέγγισης μαζί με πρόσθετο τεχνολογικό εξοπλισμό (βοηθητικά συστήματα), προϋπολογισμού 7 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, που θα δίνει τη δυνατότητα στο αεροδρόμιο των Χανίων να υποδέχεται περισσότερα των τεσσάρων αεροσκάφη κάθε ώρα, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Μόνο έτσι, δηλαδή, θα... ανοίξουν οι ουρανοί και θα υπάρχει δυνατότητα προσγείωσης 10 - 12 αεροσκαφών ανά εξήντα λεπτά, όπως συμβαίνει σε άλλα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κάθε τοπική τουριστική αγορά, άρα και για την κάθε τοπική οικονομία γενικότερα.
Η προμήθεια του ραντάρ δεν περιλαμβάνεται στο προκηρυχθέν έργο. Κατά συνέπεια, ο επόμενος μείζον στόχος είναι η εξασφάλιση των πιστώσεων για την απόκτησή του.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη καταβάλλεται προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση από τον αερολιμενάρχη, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και Υπηρεσίες, αφού είναι ξεκάθαρο σε όλους ότι μόνο έτσι θα υπάρξει πραγματική αναβάθμιση του αεροδρομίου και ουσιαστικό όφελος για την τοπική κοινωνία.
Ωστε, όταν όλα τα έργα ολοκληρωθούν και αποκτηθεί το ραντάρ προσέγγισης, να μη στερείται η Δυτική Κρήτη «σημαντικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα, που είχε στερηθεί τα προηγούμενα χρόνια», όπως παραδέχθηκε προχθές ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης και όπως κατ' επανάληψη έχουν επισημάνει τα “Χ.Ν.”, σε πείσμα όσων, κατά καιρούς, προσπαθούν να πείσουν περί του αντιθέτου.

ΑΠΟΨΗ


(Δημοσίευση στα «Χ.Ν.» στις 25 Φεβρουαρίου)

Ο δανεισμός είναι το πρόβλημα


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Την εποχή που... δένανε τους σκύλους με τα λουκάνικα, όχι πολλά χρόνια πριν, οι τράπεζες είχαν ανοίξει διάπλατα τις πόρτες τους για τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών. Στεγαστικά, επιχειρηματικά και καταναλωτικά δάνεια (διακοποδάνεια, εορτοδάνεια, δάνεια για το Πάσχα και τα Χριστούγεννα) δίδονταν καθημερινά και μάλιστα με αρκετή ευκολία. 
Ταυτόχρονα, οι πολίτες δέχονταν, κάθε τρεις και λίγο, τηλεφωνικές οχλήσεις από τράπεζες ή εταιρείες που συνεργάζονταν με πιστωτικά ιδρύματα για την έκδοση πιστωτικών καρτών (με υψηλά επιτόκια). “Πάρε κόσμε”...
Και πήρε ο κόσμος. Πήρε και ξαναπήρε και ξαναπήρε. Όχι όλοι, αλλά πολλοί. Άλλοι γιατί εκτίμησαν ότι με τα χαμηλά επιτόκια τούς δινόταν η ευκαιρία να επενδύσουν, να επιχειρήσουν, να κάνουν το όνειρο ενός σπιτιού πραγματικότητα και άλλοι για να κάνουν, λίγο - πολύ το... κέφι τους.
Εχει ο Θεός”...
Εκείνη την περίοδο, όσοι -άσχετοι με το αντικείμενο- έριχναν μια ματιά, αραιά και πού, στις οικονομικές σελίδες των εφημερίδων διαπίστωναν ότι στον δανεισμό των νοικοκυριών υπάρχει ένας βασικός κανόνας: Ενα νοικοκυριό, για να μπορεί να τα βγάλει πέρα, δεν θα πρέπει να καταβάλλει πάνω από το 30% των μηνιαίων εισοδημάτων του σε δάνεια.
Τουτέστιν, αν ένα ζευγάρι παίρνει 2.000 μηνιαίως, το ανώτατο χρηματικό ποσό που θα πρέπει να δίνει για την πληρωμή δανείων και καρτών δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 600 ευρώ. Λιγότερα, δε, αν είναι υποχρεωμένο να πληρώνει και ενοίκιο.
Τηρήθηκε αυτός ο κανόνας; 
Σε πλείστες περιπτώσεις, όχι.
Σήμερα, πλέον, με τη δραματική αύξηση της ανεργίας και τη μείωση των μισθών, από 15% έως και 50%, εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι όσοι χρεώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, είτε ζυγίζοντας τις δυνάμεις τους είτε όχι, βρίσκονται σε εξαιρετικά δεινή θέση. 
Η ευθύνη ανήκει στους πολίτες, ειδικά στους... “έχει ο Θεός”, οι οποίοι δεν δικαιούνται να λένε σήμερα ότι... δεν ήξεραν, δεν γνώριζαν, αγνοούσαν! Ανήκει, όμως, και στις τράπεζες, που δάνειζαν και ανθρώπους, οι οποίοι δεν πληρούσαν τις πρϋποθέσεις.
Σε κάθε περίπτωση, ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας αντιμετωπίζει ένα σαφές, ξεκάθαρο πρόβλημα, το οποίο επιτείνεται από τη συνεχιζόμενη, για έκτη χρονιά, ύφεση και τα κυβερνητικά μέτρα.
Με αυτούς τους πολίτες τι θα γίνει; 
Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό.
Ανάλογο ερώτημα τέθηκε στην Ισλανδία, όπου οι τράπεζες, οι οποίες ελέγχονται εν μέρει από το κράτος, διέγραψαν, τελικά, δάνεια των νοικοκυριών που αντιστοιχούν στο 13% του ΑΕΠ της χώρας, μειώνοντας το βάρος χρέους για περισσότερο από το ένα τέταρτο του πληθυσμού της. 
Η συγκεκριμένη χώρα, που βρέθηκε επίσης στο μάτι του κυκλώνα, για διαφορετικούς, όμως, λόγους απ’ αυτούς που δοκιμάζεται η Ελλάδα, καταφέρνει και πάλι, αργά αλλά σταθερά, να σταθεί στα πόδια της, διότι, όπως επισημαίνουν ειδικοί αναλυτές, η προσέγγιση της Ισλανδίας για την αντιμετώπιση της κατάρρευσης ήταν να θέτει κάθε φορά τις ανάγκες του πληθυσμού της επάνω από εκείνες των αγορών!
Αποτέλεσμα;
Ο οίκος Fitch αναβάθμισε πριν από λίγες ημέρες το αξιόχρεο της Ισλανδίας σε διαβαθμισμένο επίπεδο με σταθερή προοπτική και δήλωσε ότι «ήταν επιτυχημένη η ανορθόδοξη πολιτική της για την αντιμετώπιση της κρίσης»!